O tělech a jiných věcech
Autorem bouřlivě přijaté výstavy je Klaus Honnef. V listu MF Dnes [9. 8. 2003) se dočkal maximálního ocenění: „Tak kvalitní fotografická výstava totiž v Česku nikdy nebyla,“ stálo pod nekritickým titulkem Skvělý pohled na německou fotografii. Podepsanému mladíkovi Janu H. Vitvarovi chybí zkušenost. I kdyby viděl přehlídku Tělo v československé fotografii 1900-1986, kterou uspořádal Antonín Dufek v Muzeu Kroměřížska [na 500 exponátů, circa 160 autorů), nedokázal by si udělat patřičný obrázek. Ani před 17 lety, ani dodatečně. Zatímco Klaus Honnef mohl vydat knihu o 320 stranách, Dufek se musel spokojit s letákem o 4 listech. Vladimír Birgus udělil Honnefově výběru v Lidových novinách [13. S. 2003) z pěti možných jakostních bodů pouhé tři a vyrukoval se seznamem postrádaných umělců. Také jeho titulek je výmluvný: Když mozek dominuje nad srdcem. Vzhledem k tomu, že 325 děl od šedesáti autorů čekají rovněž dvě instalace v Německu, dá se čekat ještě ostřejší polemika. Defilé exponátů ovšem zůstává i přes všechny mezery divácky vděčné. Jistě, dá se želet nenasazení tak pozoruhodných jmen, jako John Heartfield, Horst P. Horst, Hans Bellmer, Otto Steinert, Thomas Struth, Andreas Mueller-Pohle, Thomas Ruff a další. Nedostává se dokonce celých směrů, třeba socialistického realismu východní zóny a různých protirežimních pólů tvorby — příkladně propagandu demaskujícího dokumentarismu. Naproti tomu vystavené záběry, které dělali pro nacisty Leni Riefenstahl a Max Ehlert, stylizují scény do podob, v jakých měly být akceptovány. Prosím, i to bylo Německo… Jenže kde potom zůstal Heinrich Hoffmann? Chybí-li osobní fotograf Adolfa Hitlera, pak je nasnadě, že v putovní výstavě není ani portrét nejznámějšího představitele Německa všech dob… Exaktní retrospektiva by musela vypadat jinak.
Nicméně kniha, která výstavu komentuje, je pojata jako esej: koncepce má velmi osobní ráz. Klaus Honnef na tiskové konferenci zdůraznil, že se mu podařilo dosáhnout zastoupení nebývalého počtu umělkyň. Dotáhly to téměř k 50 % zúčastněných. Důležitější však je, co vlastně výsledný soubor říká. Neilustruje národní dějiny, i když je jimi silně poznamenán. Ukazuje smýšlení o zobrazování tělesnosti. Na začátku stojí klasik nové věcnosti, portrétista August Sander. Jeho Pan učitel [1910] je vůbec nejstarší položkou. Směrem k současnosti jsou exponáty stále artificiálnější. Coby motiv je tělesnost oslabována. Závěr katalogu byl věnován obrazům, kde je člověk jakožto námět pouze symbolizován: Claudia Hils užívá místo živých modelů loutky nebo rovnou terče. Max Regenberg vidí v opuštěné krajině výhradně reklamní poutače s tištěnými schématy postav. Andreas Horlitz a Anke Erlenhoff už ani to. Jen manipulují nezalidněné snímky. Je to skutečně pointa dneška? A není-li, proč se jí v katalogu stává? V průběhu minulého století se lišily odpovědi na otázku, co je ve fotografii uměním. Katalog považuje za rozhodující zvrat v docenění fotografie muzejníky teprve Conceptual Art a za klíčové tvůrce manžele jménem Bernd a Hilla Becherovi. To je uměnovědný horizont poloviny 70. let, kdy se Klaus Honnef začal o fotografování zajímat. Jenže umění dokáže vytěžit prosté snímky v mnohem širší škále. Je to tedy konstrukce Honnefovy perspektivy, co postupně fyzické tělo zabíjí. Vždyť se autor průřezu 20. stoletím téměř bez výjimky distancuje od momentek nekašírovaného života malými kinofilmovými přístroji!
Klaus Honnef. Gabriele Honnef-Harling. Deutsche Fotografie im 20. Jahrhundert. Van Kdrpern und anderen Dingen. Vydala Galerie hlavního města Prahy (u příležitosti stejnojmenné výstavy 18. 6. – 28. 9. 2003): Edition Braus im Wachter Verlag.
#3 Proměny symbolu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét