Polish! Contemporary Art From Poland
Předpokládejme, že neexistuje nic jako národnostní, respektive národní, umění v kontextu současného globálního umění.[ref]Hans Belting, Contemporary Art as Global Art. A Critical Estimate, in: Hans Belting, Andrea Buddensieg (Eds) The Global Art World. Audiences, Markets and Museums, Ostfildern, 2009, s. 38-73.[/ref] Místo pojmenování „polské umění“ použijme výraz „umění z Polska“. Ale zrovna v případě „umění z Polska“ cítíme onu esenci, kterou obsahují artefakty na výstavách či veletrzích současného umění a ta vyjadřuje jakýsi téměř jasně rozeznatelný, přesto obtížně definovatelný „polský“ prvek.
Nová publikace Polish! Contemporary Art From Poland se pokusila tuto dvojznačnost interpretovat poněkud rozpačitým způsobem, zato však v luxusním dárkovém balení. Kniha vznikla jako společný privátní projekt krakovské nadace Żak Branicka, kterou založily polské galeristky, působící především v Berlíně, Monika Branicka a Asia Żak a soukromé nadace Art Stations Foundation sběratelky Grażyny Kulczyk v Poznani. Na první pohled atraktivní kniha s bíločervenou obálkou zobrazující dílo Piotra Uklańského představuje 37 současných polských umělců. Někteří z nich ale nežijí v rodném Polsku a právě perspektiva viditelnosti a aktivní činnosti na mezinárodní umělecké scéně se stala kritériem jejich výběru. To je do značné míry diskutabilní, když ne dokonce sporné měřítko kvality. Mezi řádky lze tak vyčíst snahu o propagaci umělců, kteří svým galeristům přinesli značný úspěch na trhu současného umění. Přesto je daný výběr dostatečně reprezentativní a vedle již prověřených osobností jako Zbigniew Libera, Mirosław Bałka či Katarzyna Kozyra, silné střední generace Goshky Macugy, Wilhelma Sasnala, Michała Budného nebo Artura Żmijewského se tu objevují i mladší autoři jako Agnieszka Polska či Tomasz Kowalski.
Jak je zmíněno v úvodním textu od významné polské kritičky Andy Rottenberg, svět projevil skutečný zájem o polské umění až na konci minulé dekády, kdy se začali prosazovat umělci představení v této publikaci. Došlo tak k paradoxu, kdy slavná mladší generace postupně otevírá cestu ke starší a neznámé etapě této originální identity. Rottenberg vysvětluje vývoj poválečného umění v souvislosti s historickými a společenskými podmínkami země v kontextu střední a východní Evropy, především pak v 80. letech, která se nápadně podobají situaci v bývalém Československu. Je to však jediný odborný text na téma umění z Polska v celé publikaci, která tak postrádá dostatečnou erudici a reflexi, jenž by čtenáři osvětlila onen fenomém a jeho zdroje. To, co však výrazně odlišuje tuto knihu velkorysého formátu i rozsahu s pěti sty vyobrazeními od podobných publikací vhodných jen k prolistování, jsou eseje k jednotlivým umělcům od celé řady významných historiků umění, kritiků či kurátorů jako například David Elliott, Charles Esche, Christoph Tannert nebo Adam Budak.
#18 80. léta
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét