Pozitivní dezinterpretace documenta 14
Letošní čtrnáctá documenta se odehrála ve dvou geopoliticky výrazně odlišných lokalitách – tradičním Kasselu a nově v Aténách. Ty již nebyly pouhým satelitem, jak tomu bylo v případě Kábulu a Alexandrie na minulém uvedení, ale plnohodnotnou polovinou celé události. Po celých 163 dní se v obou městech rozprostřelo množství menších i větších výstav, performancí, přednášek a diskusí v programu Parliament of Bodies, rádiového vysílání Every Time A Ear Di Soun nebo i vysílání na řecké státní televizi.
Jedním z cílů, které si documenta 14 stanovila pod vedením Adama Szymczyka a jeho výzvy “to unlearn what we know”, je odnaučit se myslet a jednat z pozice svrchovanosti rámované nacionalismem, kolonialismem, kapitalismem a heteronormativním pohledem na svět příslušející ke geopolitickým pojmům Západu a globálního Severu. Zároveň se ale také snažila tuto dichotomii Severu a Jihu překračovat v jejich geografickém vymezení, když zdůrazňovala, například skrze zapojení komunit s koloniální zkušeností uvnitř Evropy (Joar Nango), že každý Sever má svůj Jih a naopak. Documenta 14 tak otevřela komplexní problematiku vztahu k druhému, a to především k tomu, který je utlačovaný nebo se dostal mimo naši pozornost a paměť. Z tohoto cíle je pak zřetelné, že navzdory diskutabilitě takového gesta v daném kontextu a v rámci instituce tohoto formátu byl letošní ročník politickým experimentem a katalyzátorem diskusí zmíněných témat.
Jak již napovídá pracovní název Learning from Athens (kde “from” je nutné chápat jako “od”, ale i “z” Atén), výrazným momentem bylo učení. Vystavená díla byla v tomto smyslu často stavěna do pozice ilustrace či poznámky k celkovému kurátorskému záměru, nebo přímo pracovala s díly vycházejícími z dokumentární tradice (Ben Russel nebo Ahlam Shibli), fungujícími jako forma důkazu útlaku (Edi Hilla nebo Tshibumba Kanda-Matulu) nebo pracujícími s důrazem mimo klasické formáty umění (Research Architecture). Zastoupena byla ale i díla zdůrazňující svou uměleckou autonomii, která zde ale bylo možné číst především jako zprávu o síle a nutnosti tvorby umění i v kontextu traumatické zkušenosti (Elizabeth Wild nebo Katrin Ladik).
Učení pak bylo rozvíjeno především v rámci edukačního programu aneducation, který inicioval a prostředkoval široké spektrum aktivit pracujících na pomezí umění a edukace s důrazem na moment kolektivní participace. Nejzřetelnější z těchto aktivit byl Chorus, jehož členové prováděli skupiny návštěvníků podle vlastního uvážení a s důrazem na jejich zapojení do aktivní diskuse nad díly i podobou samotné prohlídky. Očekávání aktivního zapojení návštěvníků bylo symptomatické pro celou událost, kdy ale výrazněji rezonovalo u její Aténské části. Zde byli návštěvníci ponecháni bez obšírnějších deskriptivních textů a jasných vysvětlení. To, co bychom mohli chápat jako nedostatek v podobě záměrné nejasnosti a nedořečenosti, je pak nutné v kontextu letošních documenta chápat především jako strategii otevírající pole pro produktivní dezinterpretaci. Ačkoliv může být tento způsob práce s uměleckými díly diskutabilní, nakonec jej oceňuji v rámci celkové snahy o aktivaci návštěvníků a iniciaci diskuse nad zmíněnými tématy v prostředí širší společnosti, jejíž pozornost documenta 14 tak silně přitahuje, a má tak možnost je v ní etablovat.
O úspěchu takového experimentu je jistě možné pochybovat, ale je nutné nezapomínat, jak nás v jednom z úvodních textů upozorní Paul B. Preciado, že neúspěch je jeho integrální součástí a stává se potenciálně produktivním jako zmíněné nedorozumění. V tomto smyslu pak Adam Szymczyk nakonec svou koncepcí pokládá především otázku po smyslu, podobě a roli události tohoto formátu v současné společnosti, kterou bude muset umělecký ředitel či ředitelka následující documenta 15 vzít v potaz.
#30 eye in the sky
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét