Retrospektiva Henri Cartier-Bressona
Henri Cartier-Bresson se narodil 22. 8. 1908. V roce, kdy jsme oslavili jeho pětadevadesátiny, bylo jeho uzavřené dílo připomenuto jednodenním kolokviem: 14. 5. 2003 na něm vystoupili Peter Galassi, Anna Fárová, André Gunthert a Edgar Roskis. V květnu také zahájila činnost Foudation HCB — přehlídkou Les choix d’Henri Cartier-Bresson, k níž vyšla antologie 98 snímků, jež považuje fotograf za inspirativní [každý vybral od jiného kolegy]. Výstavní program pařížského sídla nadace bude určovat zájem o autory svou tvorbou blízké tomu, čím se proslavila značka HCB. Také knihovna a badatelské zaměření jsou zasvěceny Henri Cartier-Bressonovi a tendenci, kterou mistr prosazoval.
Pod vedením ředitele nadace Roberta Delpirea bylo uskutečněno hlavní dějství oslav: umělcova souborná retrospektiva v nové budově Bibliothéque Nationale de France a monografie o 432 stranách. Vedle hlavního komisaře a autora řešení instalace přispěly eseji další známé kapacity: Jean-Noél Jeanneney, Peter Galassi, Jean Clair, Jean Leymarie, Serge Toubiana, Philippe Arbaizar, Claude Cookman. Kniha nepostrádá vyčerpávající faktografický aparát.
Představovat abonentům pololetníku Fotograf legendu HCB je samosebou zbytečné. Styl jeho momentek exponovaných v kánonu rozhodujícího okamžiku a zvětšenin piného formátu kinofilmového políčka strhl bezpočet následovníků. Avšak 476 reprodukcí ve fotografickém oddílu životního odkazu [ale vlastně i 36 vyobrazení v doplňující části výtvarné) oslabuje výsledný dojem. Tolika vizuálních zázraků Henri Cartier-Bresson nedosáhl. Bylo by to ostatně nadlidské.
V principu nelze nic namítat proti zařazení kreseb či dokonce dvou raných maleb. Ukazují, kterak bylo fotografovo vidění napájeno výtvarným citem a prahlo po harmonii. Ale obrazy nejsou prezentovány coby doložení zřídel, nýbrž jako integrální součást díla. Jistě, v posledním čtvrtstoletí dával fotograf přednost kreslení. I když je v knize zařazen také snímek z konce 90. let, jedná se o výjimku. Autorův názor, že po sedmdesátce se dá těžko pokračovat v praxi pouličního fotografa, je rozumný. Nicméně jeho kreslířská tvorba nedosahuje pronikavosti nejlepších fotografií. Výrok Henri Cartier-Bressona: „Fotografie je okamžitou akcí, kresba meditací“, jejž použil za motto své statě bývalý ředitel Francouzské akademie v Římě Jean Leymarie, je spíše bonmotem než bernou mincí.
Uspořádání fotografií zjevně nechtělo být chronologické. To mohlo posloužit za vhodnou strategii, pokud by nebyla kombinována s nedůsledně nasazovanými tematickými bloky. Ty totiž vyzařují aristotelskou jednotu místa a dějin. Jenže dochází-li opakovaně k rozbíjení vazby teritorií a časové posloupnosti, vzniká při vnímání knihy zmatek. Kdyby byly ahistoricky prezentovány výlučně ty nejzdařilejší momentky, nerušilo by to. Pak by se daly vnímat solitérně. Žel, stylové i námětové vazby jsou monografií ignorovány neproduktivně: na dvoustraně se vedle sebe ocitnou tři snímky berlínské zdi (1962) spolu se záběrem z rumunského vlaku (1975)… Pasáž o Číně konce 40. let má souvislých dvaatřicet stran, aby ji bez přechodu uzavřela dvoustrana japonská (1965); ostatně Číně předchází celostránková reprodukce z Itálie [1933).
Za divácky vděčný nápad lze považovat to, že mezi černobílé reprodukce vlastního díla jsou zalomeny pestré obálky různých publikací fotografových snímků [včetně vůbec první monografie nazvané umělcovým jménem a vydané Annou Fárovou roku 1958 v Praze). Tento prvek se mohl stát zároveň grafickým průvodcem po různých obdobích tvorby, jakýmsi převodníkem ladění pozornosti. Jenže zase: proč se obálka knihy Les Européens [1955) ocitla vedle snímku z Mexika (1934)?
Chaotické pojetí obrazové skladby monografie je naprosto cizí prezentované tvorbě, stavěné na kompoziční brilantnosti. Toť věru paradoxní vyznění titulu O koho se jedná? Henri Cartier-Bresson.
#3 Proměny symbolu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét