„Tajemné kouzlo práce fotografovy neleží v červeném přísvitu temné komory,“
píše Eugen Wiškovský v jednom ze svých textů. Tomáš Pospěch připravil a vydal antologii, v níž shromáždil veškeré dostupné texty tohoto českého amatérského fotografa, povoláním učitele a zároveň nadšeného hlasatele moderní obrazové fotografie, který se svou teoretickou prací stavěl proti krajinkám s „rozevlátými břízkami“, „genrům s roztomilými dětičkami“ a „způsobným zátiším s vrženým stínem“ a v duchu nové věcnosti propagoval specificky fotografické motivy, tedy v dobové terminologii motivy „fotogenické“. Jeho slavnější současník Walter Benjamin v Malých dějinách fotografie píše, že „ke kameře mluví jiná příroda než k oku“ – Wiškovský se ve svých textech několikrát zmiňuje o „rozdílu mezi viděním lidských očí a viděním objektivu“, v článku „Tvar a motiv“ dokonce používá krásnou metaforu „spícího oka kamery, které se na zlomek vteřiny otevřelo a vykreslilo formátem obmezený výsek krajiny“. Podobně dobově příznačné je i opětovně se objevující přirovnávání fotografie k řeči, např. v závěru textu Zobrazení, projev a sdělení: „Také řeč fotografie má, právě tak jako řeč mluvená, trojí vztah: k předmětu, k autoru a k pozorovateli a tím i trojí funkci: zobrazení, projev a sdělení.“
Wiškovského odkaz se prostřednictvím dvou úvodních studií od Matthewa Witkovského a Tomáše Pospěcha po zásluze dostává do širšího kontextu a díky existenci překladů do angličtiny je zpřístupněn i zahraničním čtenářům. Není tedy pochyb o tom, že se jedná o záslužný počin, který ovšem současně trpí různými nedostatky. V antologii chybí ediční poznámka a nenajdeme v ní ani kritické komentáře, a tak se můžeme pouze dohadovat, proč jsou texty otištěny bez aktualizace pravopisu, což – jak je patrné z citovaných pasáží – někdy ztěžuje jejich čtení. Práci s knihou neusnadňují ani bibliografické údaje u citátů z Wiškovského textů v úvodních studiích, které odkazují pouze k původním časopiseckým verzím a neuvádí místo, kde je citát otištěn v knize, kterou čtenář drží v ruce. Zcela bez komentáře se pak bohužel obešel výběr reprodukovaných fotografií, přičemž je vyloženě na škodu, že v knize nejsou otištěné některé fotografie, na nichž Wiškovský ve svých textech přímo staví nějaký argument.
Z výše řečeného je patrné, že spíše než o kritické vydání Wiškovského článků se (až na jednu výjimku nepublikovaného strojopisu o Funkem) jedná o jejich shromáždění a opětovné vydání, doprovozené dvěma úvodními studiemi. Přesto je existence této antologie jistě přínosem a můžeme doufat, že se díky ní pozice Eugena Wiškovského ukotví v mezinárodním kontextu. Byť jeho texty posbírané z různých období vykazují také různé kvality, některé pasáže překvapí i přes archaický jazyk svou aktuálností: „A toto proměnění je vlastní podstatou estetické fotografie. Transfigurace, ne však defigurace skutečnosti. Transfigurace, to jest oproštění, očištění skutečnosti ode všeho zbytečného a nevhodného, co by defigurovalo obraz naší myšlenky – motivu – který se má jasně odraziti v zrcadle fotografie. Neboť konec konců motivy neexistují mimo nás. A tajemné kouzlo práce fotografovy neleží v červeném přísvitu temné komory, nýbrž právě v tomto, proměnění‘, které jsme dovedli vyvolati na tváři skutečnosti.“
Hana Buddeus
WIŠKOVSKÝ, Eugen, POSPĚCH, Tomáš (ed.). Eugen Wiškovský: obrazová fotografie. Praha: PositiF, 2014. ISBN 978-80-87407-12-7.
#28 cultura / natura
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét