Třináctý Měsíc fotografie v Bratislavě
Když hrstka nadšenců v čele s agilním Václavem Mackem uspořádala před třinácti lety první Měsíc fotografie v Bratislavě, v celém bývalém postsovětském bloku neměl mnoho konkurence. Dnes existuje gigantické Fotobienále v Moskvě a řada menších fotografických festivalů probíhá rovněž například v Krakově, Lodži, Poznani, Budapešti, Kyjevě, Petrohradu, Plovdivu, Kolíně, Moravské Třebové a dalších městech. Bratislavský Měsíc fotografie si ovšem mezi nimi udržel významné místo a jako jediný z nich reprezentativně představuje tvorbu ze střední a východní Evropy.
Ta také dominovala v loňském třináctém ročníku. V rámci cyklu výstav, představujících aktuální tvorbu v některém ze států tohoto regionu, byla uvedena přehlídka současné srbské fotografie Identita a odlišnost, sestavená mladou kurátorkou bělehradské galerie Paulou Mikloševič. Přes kvalitativní nevyrovnanost a tematickou a stylovou roztříštěnost příjemně překvapila řadou kvalitních děl srbských fotografů, vzhledem k dlouhodobé izolovanosti Srbska jen velmi málo známých na mezinárodní scéně. Patřily k nim třeba autoreflexivní barevné snímky Ivany Brezovac, evokující pocity z dávných vzpomínek, ironicky pojatý soubor Čistá tvář Srbska od Branimira Karanoviáe, zachycující přemalované a pošpiněné volební plakáty srbských politiků, či sociologické portréty žen v šatech se vzory různých šelem od Aleksandrije Ajdukovié. Bohatě byla zastoupena domácí slovenská fotografie. Na výstavě Soukromá žena byla představena tvorba osmnácti slovenských fotografek, které se ve své tvorbě zabývají tématem ženy nebo vytvářejí autoreflexivní snímky. I když ve svém celku expozice působila trochu rozříštěně, obsahovala řadu výborných prací, např. drsný soubor V sedmém nebi od Jany Ilkové, ukazující přípravy, průběh a výsledky různých plastických operací, vtipný kalendář Zuzany Šulajové, prostřednictvím nápaditých aranžmá ilustrující různé svátky a památné dny, výtvarně stylizované fragmenty žen od Jany Hojstričové a Eriky Trnkové, expresivně zobrazující téma ženské sexuality, citlivé sekvence portrétů a aktů různých žen od Lucie Nimcové či výtvarně vycizelované barevné pohledy přes pootevřené dveře do různých interiérů od Jany Šebestové, Na další skupinové výstavě Portrét ve slovenské fotografii zaujaly především barevné stylizované portréty Ingrid Patočkové a invenční černobílé portréty různých slovenských celebrit od Filipa Vanča, největší divácký úspěch však měly překvapivě individualizované portréty kohoutů a slepic od Tomáše Agata Bloňského. Slovenská fotografie byla zastoupena i několika autorskými výstavami, například premiérou expozice barevných dokumentárních snímků ze současného Slovenska od letošní držitelky grantu Institutu pro veřejné otázky Lucie Nimcové, která svým typicky ženským pohledem se ctí obstála v konkurenci svých předchůdců Martina Kollára a Jozefa Ondzika, či experimentálními barevnými cykly Sani Sadloňové, exploatujícími luminografie a světelné projekce. Česká fotografie byla na festivalu reprezentována velkou výstavou moderních krajinářských fotografií Pavla Baňky Infinity, estetizovanými fragmenty nahých mužských a ženských těl od Tomáše Rullera a výstavou Dity Pepe, která v už známých záběrech s ženami i ve zcela nových autoportrétech s muži vytvořila mnohovrstevnatou úvahu o změnách identity a současně i jakýsi sociologický obraz různých archetypů současné společnosti. Z Prahy byla do Bratislavy přivezena část expozice digitálně upravovaných fotografií z prvního mezinárodního festivalu digitálního obrazu In Out, který jeden z jeho kurátorů Pavel Vančát představil i na přednášce a ve videoprojekci. Z polské fotografie zaujaly spíše senzitivní pocitové fotografie Anity Andrzejewské, mistrovsky pracující s jemnými odstíny škály šedých tónů, než novější reklamní fotografie Ryszarda Horowitze, ukazující, že v jeho počítačově složitě upravovaných snímcích se stále častěji objevují kýčovité povrchní efekty, které přehlušují invenci jeho starších děl.
Ani tentokrát v programu Měsíce fotografie nechyběly expozice světoznámých fotografů. K těm nejatraktivnějším patřila retrospektiva Američana Duanea Michalse, autora osobitých sekvencí, které ve spojení inscenovaných fotografií a poetických textů zachycují reálné i metafyzické příběhy s motivy netolerance, stárnutí, sexuální touhy, posmrtného života či relativizace přesnosti lidských smyslů. Neméně proslulý Francouz Ro bert Doisneau byl představen především optimisticky vyznívajícími záběry ve stylu humanistické fotužurnalistiky. Ty často objevují humorné aspekty každodenního života, ovšem ve srovnání s obsahově i obrazově náročnějšími díly Henriho Cartiera-Bressona, představenými v Bratislavě loni, působily svou prvoplánovitostí už přece jenom trochu archaicky. Současnější tvorba byla v Bratislavě zastoupena třeba inscenovanými autoportréty Francouzky Florence Chevallierové, skvěle využívající psychologických aspektů barev a vizuálně atraktivních kompozic s hlubokými stíny k symbolickému vyjadřování svých pocitů, nálad i nuancí vztahů s manželem, nebo mimořádně působivými křiklavě barevnými záběry Argentince Marcose Lópeze, ironizujícími komercionalizaci a globalizaci latinskoamerického životního stylu. Když k tomu připočteme dobře zorganizované dvoudenní hodnocení portfolií a prezentace různých fotografických škol, můžeme konstatovat, že loňský Měsíc fotografie v Bratislavě nepřinesl tolik objevných a zásadních výstav jako předchozí ročník, ale patřil v jeho dosavadní historii nepochybně k těm lepším.
#3 Proměny symbolu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét