Vzpomínka na Bohumíra Prokůpka
Krajina ztišená, jakoby zadumaná do sebe, z které však vyzařují prostota a energie, jež vedou k soustředění; detaily přírody, traviny, kmeny, listy. Fotografie Bohumíra Prokůpka. Fotografie, které vypovídají nejen o zobrazených místech, ale velmi intenzivně o jejich autorovi – o člověku, který přírodu miloval, který se cítil být její součástí, a proto jí tak dobře rozuměl. Bohumír Prokůpek v krajině nalézal sebe a odpovědi na mnoho otázek života. Odtud – z voňavé země čerpal sílu a porozumění, které pak radostně rozdával kolem sebe.
Ve středu 19. listopadu 2008 Bohumír Prokůpek zemřel. Velmi smutná zpráva pro ty z nás, kteří jsme mu byli blízko. Velmi smutná zpráva, protože s Bohumírem se vytratilo i plno cenných věcí. Odešel z našich životů, v nichž měl své velmi důležité místo. Odešel po obdivuhodném zápase s nepříznivým osudem, přijímaným bez gest, prostě, a s nohama pevně na zemi, která mu byla důležitým pojítkem ke smyslu konání, stejně jako nebe nad ní.
Pro pedagogy a mnoho studentů Katedry fotografie byl bystrým pozorovatelem a glosátorem, hluboce uvažujícím, zvažujícím každý čin, hloubavým průvodcem světem umění, pozorně naslouchajícím, rádcem ve věcech profesních i osobních, přítelem vstřícným a otevřeným všemu zajímavému a poctivému. Byl jsem rád, že na podzim v roce 2002 po pečlivém zvažování přijal mou nabídku, aby vyučoval na Katedře fotografie FAMU. Stal se vedoucím Ateliéru plenérové fotografie a u studentů si získal velkou oblibu pro svůj hluboce lidský přístup a vstřícnost při řešení problémů. Jeho četné cesty se studenty krajinou byly nejen poznáváním krajiny a odkrýváním umění jak ji fotografovat, ale současně, a mimoděk, i poznáváním sebe samých. Jeho působení na katedře bylo zcela zásadní pro něj i pro nás kolem něj.
Bohumír Prokůpek byl citlivým fotografem, krajinářem, který navazoval na tradice klasické české fotografie, a to již svou velkou zálibou ve velkoformátových deskových přístrojích. Vyhovoval mu ten zdlouhavý postup při vlastním fotografování, trochu obřad, který umožňoval lépe věci vnímat a promýšlet. A líbily se mu i ty dřevěné aparáty jako krásně provedená věc. V poslední době vystavoval především se skupinou Český dřevák. V roce 2004 měl samostatnou výstavu v Moravské galerii v Brně, kde mu vyšla v roce 2007 autorská monografie. Za fotografický přínos při ochraně přírody a krajiny obdržel v roce 2003 Cenu ministra životního prostředí. Hlavní cenu Český interiér a zvláštní cenu – Gloria musaealis dostalo také jeho emotivně působivé a čisté výtvarné a architektonické řešení expozice Muzea Památníku Lidice, kde plánoval vybudovat kapli jako pietního místa vybízejícího k zamyšlení. Tento výjimečně citlivý projekt, ke kterému se velmi upínal, však nebyl dosud realizován.
Bohumír Prokůpek byl důležitou součástí života nás, kteří jsme k němu měli blízko, byl důležitou součástí Katedry fotografie. Odešel na věčnou potulku, a zůstává po něm tak prázdno.
#12 Rekonstrukce
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét