Záchrana poselství
Po nečekaném úmrtí Ivana Lutterera (Praha 27. 4. 1954 – Rochester 11. 11. 2001) zkusilo občanské sdružení České foto udržet pohromadě jeho pracovnu. Jistě by bylo podnětné, kdyby mohli zájemci o tu kterou osobnost vnímat její odkaz současně s prostředím, které jí bylo vlastní. Vždyť institucionální metody nenávratně rozbíjejí představy o sociálním zázemí autorů. Sbírkotvorné ústavy zpravidla pečují o pouhá torza pozůstalostí. V sledovaném případě se podařilo zařídit výjimku, třebaže s jistou rezervou. Luttererův osiřelý pražský ateliér totiž zasáhla povodeň.
Útěšné množství prací běsnění živlu přetrvalo, nesystemizovali je však muzejníci, nýbrž fotografovi kolegové a kolegyně Jaroslav Bárta, Zdeněk Helfert, Daniela Horníčková a Iren Stehli. Uměleckoprůmyslovému museu v Praze předali 9136 negativů a 1170 pozitivů. S návody, co a jak vystavit k šedesátému výročí Luttererova narození, vyrukoval Jaroslav Bárta. Činorodě se postaral rovněž o monografii. Vydal již první luttererovské album, Panoramatické fotografie 1984–1991, vynikající dokumentární i estetickou jakostí. Vyšlo k nedožitým padesátinám tvůrce, jehož medailon tehdy dodala historička umění Anna Fárová. Luttererův stěžejní cyklus doprovázelo České foto výstavou v Langhans Galerii Praha.
Nová kniha pochopitelně nemá jednotu panoramatické publikace. Retrospektiva zachovává tok střídajících se tematických a stylových impulzů. Vysokoškolsky vzdělaný fotograf prodělal minulost oboru od dědictví 19. století (v podobě vedut a portrétování celých postav), aby spěl přes piktorialismus, reportáž či dětský žánr k velkoformátovému verismu a nové topografii, osobitě poznamenané melancholií. Klíčová je ostatně Luttererova poznámka z 5. listopadu 2001: „Všechna místa jsou zajímavá.“
Měl-li být neprosazující se Ivan Lutterer začleněn mezi důležité představitele české kultury, sotva mohli jeho přátelé postupovat efektivněji. Dvojici jimi editovaných svazků, opatřených přiměřenými komentáři, se nejedná o nic menšího než o uchování rezonance jedné introvertní mysli.
#24 vidět a věřit
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét