Zájemci o českou fotografii byli v posledním desetiletí potěšeni častěji než kdykoli dříve. Vedle vzrůstu počtu výstav vzniklo i závratné množství knih různorodé kvality, nejednou vydaných vlastním nákladem. Průběžně se objevují alba nejrozmanitějších zaměření, formátů a grafických pojetí. Výjimky v podobě jednotně upravených knižnic produkují dvě firmy.
V prvé, jménem FOTOMIDA, vycházela průměrně jedna monografie do roka. Na poslední knižní veletrh však nakladatelé dopravili totéž, co bylo k mání již loni, čili osm položek edice Osobnosti české fotografie.
Nakladatelství TORST Viktora Stoilova <www.torst.cz> se od roku 2000 prosazuje poměrně levnými, populárně zpracovanými svazky. Nedávno vydalo již desátý. Bilancím jednotlivých osobností o nejméně 75 reprodukcích nechybí rejstříky životních dat, bibliografie, soupisy kolektivních i samostatných výstav, ani zastoupení ve veřejných sbírkách či další potřebné údaje (vlastní texty autorů anebo filmografie). TORST se tak účinně hlásí do kategorie publikací encyklopedického rázu. Za formát byl zvolen navýšený čtverec 18 x 16 cm, hlavním jazykem pak angličtina. Čeština bývá řazena jako druhá. Zatím jediný tematický sešit obsahuje i překlad do němčiny, neboť pojednává o totálním nasazení ve Třetí říši. Náklad se liší případ od případu. Bývá dvou až třítisícový.
Edice zvaná FOTOTORST je Stoilovův druhý, mnohem šťastnější pokus o vydávání soustavné řady alb umělecké fotografie. Roku 1994 se nakladatel zastavil u dvojice shodně upravených knih. Byl to důsledek nevhodně zvoleného poměru výšky a šířky: poprvé ve formátu 19,5 x 13,7 cm publikoval studii Fotografie v surrealismu od Petra Krále, kde převládala vyobrazení odvozená z čtvercového negativu, načež mnohé šířkové záběry v první tehdejší autorské monografii Karel Cudlín vycházely při stejném způsobu úpravy příliš malé.
Viktor Stoilov založil TORST na podzim 1990 vydáním vlastních fotoportrétů
českých spisovatelů totalitním režimem umlčovaných. Uprostřed 90. let pomohl na svět mimo jiné i největšímu z alb Josefa Sudka, jež od té doby vyšlo v angličtině a v němčině. Nyní chystá Sudkovu monografii i v příručním provedení. Leč FOTOTORSTu nepůjde vždy o průřez celoživotním dílem. V již zmíněném případě byly zařazeny výhradně momentky z doby válečného totálního nasazení fotografa Zdeňka Tmeje kolem roku 1943. Kniha snímků malíře Jindřicha Štyrského zahrnuje rovněž krátké období, nejspíše let 1934–1935. Časem by mělo dojít i na profily tvůrčích skupin. Prozatím se letmo ohlédněme za první desítkou série.