Fotograf Magazine

Anketa: Veletrhy fotografie

Navštěvujete veletrhy umění nebo veletrhy specializované přímo na fotografii? Které z nich jsou pro vás důležité? Co byste doporučili začínajícím sběratelům, aby na těchto veletrzích vyhledávali především?

Bea Puskás & Tomas Opitz / zakladatelé TOBE gallery

Ano, navštěvujeme je. Účastníme se především specializovaných fotografických veletrhů. Paris Photo, Unseen Amsterdam a MIA, Milano Image Art Fair, jsou pro nás důležité díky různorodým přístupům k fotografii a možnostem, které nabízejí.

Začínajícím sběratelům bychom doporučili sledovat především díla, která s vámi rezonují. Když taková díla najdete, neváhejte se spojit s umělcem, pokud je přítomen, a promluvte si s galeristou; může vám o dílech poskytnout podrobné informace. Buďte aktivní v kladení otázek; neexistují hloupé otázky. Kromě toho doporučujeme navštěvovat galerie, festivaly a výstavy v muzeích nebo institucích. To vám pomůže získat širší pohled na fotografickou scénu.

 

Katy Hundertmark / šéfredaktorka časopisu Foam

Obojí! Ale kvůli své práci vedoucí redaktorky časopisu Foam navštěvuji hlavně specializované fotografické veletrhy, protože je to skvělý způsob, jak navázat kontakt s přispěvateli, galeriemi a umělci, které zastupují. Nejvíce mě baví malé veletrhy, protože je na nich snazší skutečně vstřebat vystavená díla. Sekce fotografických knih na veletrzích Offprint, Polycopies a Unseen patří k mým oblíbeným. 

A co bych mohla doporučit? Řiďte se svou intuicí! A přemýšlejte o tom, proč a co byste chtěli sbírat. Veletrh umění je skvělým místem, kde v krátkém čase uvidíte spoustu děl, což vám může při takových otázkách pomoci. Zvažte médium, témata, styly. Poté bych se zaměřila na rozhovory – doporučuji oslovit majitele stánků, které vás zaujaly, a zeptat se jich na umělce, které zastupují. Tak získáte lepší představu o oboru a začnete si utvářet vizi své sbírky.

 

Menno Liauwrežisér FUTURES

Paris Photo je nejvýznamnější fotografický veletrh. Jezdím tam každý rok. A protože žiji v Nizozemsku, jezdím i na hlavní místní veletrhy, Art Rotterdam, Art Brussels a Unseen Amsterdam. Vzhledem k tomu, že použití konkrétního média je stále méně důležité, význam obecných veletrhů umění pro fotografii roste. V budoucnu tedy budu častěji navštěvovat i veletrhy jako Frieze a Art Basel.

Nabídka na veletrzích je obvykle ohromující. Pro stromy už není vidět les. Možná byste mohli zvážit racionální přístup: předem si prohlédnout seznam galerií a umělců a seznámit se s jejich tvorbou. Pak si sestavte seznam priorit a návštěvu
veletrhu začněte u těchto konkrétních galerií a umělců. Můžete ale také zvážit emocionálnější přístup: jít na veletrh nepřipraveni a s otevřenou myslí a zaměřit se na díla, která se dotýkají vašeho srdce.

 

Kateřina Havrlant / sběratelka, investorka

Veletrhy s uměním navštěvuji. V červnu tohoto roku jsem se byla podívat na ArtBasel a Liste, kde mě zaujaly galerie Sultana, Gianni Manhattan či Wschód, se kterými jsme nyní v kontaktu a přemýšlíme o nákupu některých autorů a autorek. Co se týká čistě fotografických veletrhů, tak takové jsem zatím programově nenavštívila. Je to dáno tím, že se v rámci sbírání na médium fotografie zatím konkrétně nespecializuji, ale určitě mě to zajímá. Ve sbírce ale přesto několik fotografií máme, např. od Jakuba Jansy z natáčení poslední epizody Club of Opportunities nebo sérii Duch látky od Evžena Šimery. Ráda bych v budoucnu navštívila festival Rencontres ve francouzském Arles a možná se dostanu i na Photo Basel v Miami či ve Švýcarsku.

V rámci červnové návštěvy Basileje jsme se snažili mít důkladnou přípravu již v předstihu a prostudovat si všechny vystavující z obou veletrhů. Z nich jsme pak vybrali několik galerií, jejichž autoři a autorky nás zajímají pro případné akvizice do sbírky. Obecně bych tedy začínajícím sběratelům, kteří se chystají na některý z velkých veletrhů, doporučila se na takovou akci trochu připravit – zjistit si dopředu, co by mohlo být zajímavé, a pak to konfrontovat se skutečností, protože jinak vás takové akce naprosto pohltí. Zároveň je dobré nebát se a galeristy oslovit, často jsou pak schopni ukázat i širší nabídku prací daných autorů nebo doporučit někoho dalšího. Nicméně, umění si nakonec vybíráte na základě svých emocí, citem a intuicí, takže i bez přípravy si pořídíte něco krásného, jen budete mít opravdu z čeho vybírat.

 

Dejan Sluga / ředitel Photon Gallery

Galerie Photon letos slaví dvacet let od svého založení a na veletrhy jezdíme od roku 2007. Zpočátku jsme navštěvovali především dva významné regionální veletrhy současného umění ve Vídni a o něco později v Budapešti. V roce 2010 jsme se poprvé zúčastnili přehlídky Paris Photo a následujícího roku Madrid Photo. Od té doby se mnohem více zaměřujeme na specializované veletrhy, kromě Paris Photo zejména na ty největší v Evropě, jako jsou Photo London a Photo Basel.

Festival Paris Photo je zdaleka nejdůležitější pro všechny, kteří se zabývají fotografickou scénou. Není však snadné se tam dostat, protože je velmi výběrový a velmi drahý. Pro zviditelnění a zvýšení prodejních příležitostí považuji za důležité udržet naši přítomnost i na dalších dvou veletrzích, v Londýně a Basileji. Co se týče regionálního networkingu, účastníme se Art Photo Budapest, nejvýznamnější platformy svého druhu v regionu.

Zájem o kulturní produkty předpokládá určitou zvědavost a lásku k věcem. Pokud rádi čteme, kupujeme si knihy; pokud rádi posloucháme hudbu, pravděpodobně máme sbírku desek nebo databázi hudebních souborů. Veletrhy umění jsou skvělou příležitostí vidět a poznat obrovské množství děl a získat informace z první ruky od umělců, galeristů a odborníků. Pro každého milovníka umění je to neocenitelné.

 

Daniela Kozáková / expertka na právo v umění

Veletrhy s uměním i ty specializované na fotografii pravidelně navštěvuji. Primární akcí je pro mě červnový Art Basel, je na něm k vidění to nejlepší v daném roce a líbí se mi, že během veletrhu je možné navštívit i další „menší“ veletrhy i skvělé výstavy v Basileji a okolí. Z ostatních veletrhů mám velmi ráda příjemné prostředí veletrhu Photo Basel, který se soustředí především na fotografii.

Druhým veletrhem, který pravidelně navštěvuji, je Frieze v Londýně. Stejně jako v Basileji je toho během Frieze Weeku v oblasti umění mnoho k vidění.

Podle mé osobní zkušenosti z prvních ročníků je třeba se připravit na velkou koncentraci uměleckých děl i galerií, což může návštěvníka snadno zahltit. Je dobré nechat si na veletrh dost času, užít si na něm hlavně přítomný okamžik a umění vnímat. Pokud tuto možnost veletrh poskytuje, doporučuji se vždy předem podívat na online preview, vybrat si galerie, jejichž autoři a díla mě oslovují, a ty následně prioritizovat. A konečně, u díla, které se mi líbí, bych se nebála dát se do řeči se zástupcem galerie, zeptat se na informace o díle, o umělci, na všechno, co mě zaujalo, a poté i na cenu; takto začínající sběratel rychle získá  dobrý přehled. Zástupci galerií jsou ochotní a rádi s vámi pohovoří.