Annika Larsson
Na výstavě videoprací švédské umělkyně Anniky Larson (*1972, žije a pracuje v New Yorku) v pražské galerii Futurum lze poprvé v České republice shlédnout dvě díla ověnčená prestižními cenami, která spolu s několika dalšími [za zmínku jistě stojí alespoň videopráce nazvané D.I.E. či Blood) patří k nejvýraznějším a nejpůsobivějším projektům této autorky, vzniklým během posledních čtyř let. Jedná se o přibližně šestnáctiminutové videoprojekce nazvané Dog a Poliisi, jejichž ústředním tématem je, stejně jako u většiny ostatních děl Anniky Larsson, obrazové znázornění určitých vzorců lidského jednání, charakteristických pro současnou postmoderní kulturu, především pak rozmanitých, mnohdy skrytých či nenápadných projevů moci a dominance, které jsou [zejména v případě videa s názvem Dog) zakódovány v naprosto běžných, jednoduchých činnostech.
Dog zobrazuje dvě mužské postavy v luxusních oblecích, z nichž jedna drží na vodítku psa, který je zde redukován na pouhý objekt. Oba muži si během celé scény beze slov pouze vymění pár pohledů. Pohyb kamery vede divákovu pozornost především k jejich tvářím, z nichž lze jen těžko vyčíst byť jen sebemenší náznak jakýchkoli emocí — tyto obličeje, sledované kamerou z neobvyklé blízkosti, upoutávají naopak tím, že jsou zcela bez výrazu. Značná pozornost je rovněž věnována různým doplňkům, například zlatému řetězu či koženým rukavicím, které zde fungují jako symboly maskulinního světa — světa úspěchu, moci, dominance. Šedé nebe na pozadí postav vytváří iluzi prázdného prostoru, takže celková kompozice působí, jako by oba muži a pes byli uzavřeni v jakémsi vakuu, což může v divácích vyvolávat až téměř klaustrofobické pocity. Zároveň má však toto prostředí nádech jisté monumentality, zejména díky podmanivé hudbě Tobiase Bernstrupa, již v žádném okamžiku nepřeruší jediný dialog. Vizáž obou mužů i hudba doprovázející jejich minimální vnější projevy dodávají celému výjevu zdání heroičnosti, ostře kontrastující s vnitřní prázdnotou postav, projevující se například poněkud bezcílným jednáním. Dalo by se říci, že představují dokonalé „hrdiny ničeho“.
Atmosféra monumentality nechybí ani ve druhém videu Poliisi, natočeném v noci na Senátním náměstí v Helsinkách — pozadí tvoří impozantní klasicistní katedrála, v některých záběrech se na okamžik objeví socha Alexandra II. Do tohoto prostředí Annika Larsson umístila čtyři hlavní aktéry — tři muže oblečené jako policisty v piné zbroji, s helmami, neprůstřelnými vestami, vysokými botami a obušky a postavu ve žluto—bílém žokejském oblečení, u níž si nemůžeme být jisti, zda se jedná o oběť agresivního útoku policistů, či naopak o jejich chráněnce. Prostřednictvím důmyslně zvolených kostýmů, dekorací, barevných kontrastů, detailních záběrů tváří postav z jednotlivých úhlů a vůbec celkové kompozice této noční scény, podbarvené opět velice sugestivní hudbou Tobiase Bernstrupa, jejíž stále se opakující motivy ještě zvyšují napětí, vycházející ze zobrazované scény, Annika Larsson vytváří jakýsi umělý, symbolický svět, do něhož je divák velmi snadno vtažen (čemuž samozřejmě napomáhá i velkoplošná projekce tohoto videa v tmavé místnosti, jakési temné komoře).
V obou případech se tedy Annice Larsson podařilo vytvořit obraz svým způsobem redukovaného, uměle zkonstruovaného maskulinního světa, balancujícího na hranici snu a reality, s vlastní existencí a autonomními pravidly. Postavy těchto světů se zdají zcela pohlceny minimálními činnostmi, občas si vymění významné pohledy a vypadají přitom, jako by vykonávaly nějaké záhadné rituály, nebo hrály zvláštní hru s pravidly, která si samy určily a kterým rozumějí snad jen ony samy. Jejich jednání je pro diváka skutečně velmi těžko předvídatelné, neboť se poněkud vymyká konvenční kauzalitě, a nelze je ani odvozovat z kontextu nějakého postupně se rozvíjejícího lineárního příběhu — v tomto případě se vše odehrává spíše v časových smyčkách. Soustředěnost a mlčenlivost postav vytváří dojem jakési účasti na daném rituálu, zároveň jsou však ve své podstatě nečinné, představují pouhé zástupné symboly, estetické ikony, z jejichž postojů, gest i mimiky je zřejmé, že postrádají vlastní individualitu či hlubší osobnost. Podobně jako ve většině ostatních děl Anniky Larsson také zde jsou všechny bytosti redukovány na funkční jednotky bez specifické osobnosti či charakteru. Dokládají to i slova samotné autorky: „Lidé, které používám ve svých dílech, se spíše než charaktery stávají postavami postrádajícími individuální historii či hloubku; jsou pouhými čísly. Nesnažím se jen znázornit Kohokoli, všichni jsou spíše nositeli širšího dialogu, přímo spojeného se mnou samou a mým intimním bytím“.
Všechny aspekty videoobrazů, od obleků postav po nejjemnější záchvěvy mimiky podléhají absolutní kontrole umělkyně, takže na první pohled poněkud chladné, esteticky dokonalé obrazy je třeba chápat také jako značně osobní výpověď autorky, která tak dokazuje, že je schopna prožít a zobrazit maskulinní svět jakoby zevnitř, prostřednictvím mnohoznačnosti postav vyjádřit svoji vlastní mnohoznačnost. Přestože pouze ona sama má neustále pině v moci vývoj příběhu, do hry je samozřejmě částečně zapojen i divák. Přispívá k tomu extrémní použití detailních záběrů jakožto specifických sémantických prvků těchto děl, neboť dokonale zvládnutý detail má schopnost fungovat jako podnět pro mnohdy naprosto rozdílné interpretace a otevírat tak zcela nové možnosti výkladu dané scény. Ve videoinstalacích Anniky Larsson se jednotlivé detailní záběry navíc střídají v poměrně pomalém tempu, což jim, kromě již zmíněné mnohoznačnosti a téměř snového charakteru, dodává i nádech voyeurismu.
Jestliže v dílech Anniky Larsson figurují pouze mužské postavy, všechna témata i symbolická řeč těchto obrazů jsou ryze maskulinní a dotýkají se problematiky moci, touhy, kontroly, dominance a podřízenosti či násilí, bylo by poněkud redukující vysvětlovat je pouze jako kritiku těchto preetablovaných struktur či kódů maskulinní kultury. Cílem zde není rozvíjení nějakého rádoby „objektivního“ analytického diskurzu, ale spíše relativizace těchto norem, vytvoření mnohoznačného symbolického světa, který divákovi umožňuje, aby se do něj cele ponořil a vystavil se tak konfrontaci se svou vnitřní mnohoznačností, s vlastní ambivalencí týkající se podvědomé touhy po moci, kontroly, seduktivní, svůdné síly a erotismu, které jsou v dílech Anniky Larsson nesporně přítomny. Sama autorka se v rozhovoru o svém videu Dog vyjádřila slovy: „Video Dog je dílo, které úzce navazuje na má dřívější díla, v nichž hraje důležitou roli redukce, moc a kontrola. Dílo rovněž pojednává o sedukci [pokušení, pozn. red.) a mé ambivalenci k obrazu.“
Jednou z nesporných předností obou videoprací Anniky Larsson je skutečnost, že se jí za použití minimálních výrazových prostředků podařilo vyjádřit ambivalenci hned v několika formách — pokud nějaký pojem skutečně charakterizuje zde zobrazené symbolické obrazy i činnosti, ale i celkové vyznění těchto děl, pak je to právě dvojznačnost. Poněkud temné ladění obou „příběhů“ nepostrádá ani prvky komičnosti, samotná autorka, jíž bychom jistě ne neoprávněně mohli připisovat snahu o kritické předvedení mocenských struktur, si zároveň sama pohrává s mocí, neboť divákovi jasně dává najevo, že právě ona zde vystupuje v roli jediného diktátora. Zdánlivě neutrální obrazy ve skutečnosti symbolizují nejosobnější vnitřní prožitky; sociální, vnější aspekt se zde prolíná s individuálním, vnitřním. Exkluzivní prostředí a seriózní vzhled postav v sobě skrývají perverzní erotické podtóny, je nám předvedeno krása krutosti i krutost krásy, ale například i nejasná hranice mezi znaky heroičnosti a naprosté vnitřní prázdnoty. Velice působivé videopráce Anniky Larsson jsou tak doslova nahuštěny sice zjevnými, ale téměř vždy dvojznačnými symboly, takže v každém případě ve vás zanechají mnohem více otázek než odpovědí.
#3 Proměny symbolu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét