Bienále fotografického setkání funkeho kolín
Letos 4. října v sobotu bylo zahájeno už 5. bienále fotografického setkání Funkeho Kolín, tentokrát s podtitulem 100% nejlepší kvalita nyní jen za 90 % ceny – „Slogan primárně sloužící coby laciná upoutávka na jakési zboží loňské sezóny nám však demonstrativně poodhaluje aktuální společenské fenomény,“ informuje o festivalu organizátorka Veronika Fabiánová.
Sérii výstav odstartoval v regionálním muzeu Martin Mainer výstavou nazvanou Rytmus sexu. Autor pokresloval olejovými, popřípadě akrylovými fixy stránky z pornočasopisů, výsledek pak nechal přefotografovat a zvětšit. Velkoformátové digitální tisky působí zdálky jako ornamentální obrazy, až při bližším pohledu se objevují určité detaily, podle mého názoru se ale u některých fotografií rozkrývá příliš mnoho z původního podkladu. Nutno dodat, že Mainerova výstava se stala jednou z nejdiskutovanějších.
Ve stejné budově o patro níž představili své práce Michaela Thelenová a Dušan Skala. První jmenovaná prezentovala dva cykly – inteligentní soubor Básně, které byly sestaveny z nazvětšovaných počítačových příkazů, a nápaditou kolekci New Fashion, kde se z nejrůznějších doplňků a kusů oděvů s nášivkami jsem gambler; nenávidím apod. dozvídáme šokující věci, jež se obvykle nemedializují. Dušan Skala pracoval ve svém cyklu Bez názvu s videonahrávkami a z nich pořizoval fotografický záznam. Zvláštní, poněkud introvertní obrazy s celkem jasnou etiologií jsou možná v některém případě až příliš významově otevřené.
Zatímco v Malé galerii Na Hradbách jsme se setkali s hravými fotografiemi Jiřího Surůvky, nazvanými Kuchyňské hry, pro knihkupectví Arton připravila Nadá Kovaříková historickou výstavu reklamních fotografií Františka Krátkého, patrně nejvýznamnější osobnosti kolínské živnostenské fotografie z přelomu 19. a 20. století. Jedná se o černobílé kontaktní kopie ze starých skleněných negativů.
Jiří Křenek představil ucelený soubor fotografií s příznačným názvem Mobily. Některé snímky z tohoto cyklu bylo možné vidět již vloni na vý stavě Czech Press Photo, zde také získal 1. cenu v kategorii Věda a životní prostředí. Osoby na fotografiích s telefony u ucha nebo vyťukávající zprávy tak mohou působit nepatřičně, nebo dokonce směšně, Křenkovy dokumentární cykly ale vždy nějakým způsobem postihují současný styl života a společenské změny, ke kterým v posledních letech dochází.
Student FAMU Tomáš Souček vystavil v Kině 99 několik fotografií z rozsáhlejšího souboru Provizorní působiště. Z těchto relativně nepřitažlivých míst, okolo kterých autor chodil několik měsíců, pořídil řadu precizních barevných snímků.
V experimentálním prostoru zkušebny divadla se uvedení výstav ujal Martin Dostál, který představil část tvorby Jiřího Davida (fotografie Stříbrní lidé a Ruce nad uměním) a Jiřího Černického (In). Jiří David se často ve svých projektech vyjadřuje k určitému systému fungování světa, mnohdy se může dotýkat mezních hranic estetiky, ale téměř vždy dokáže překvapit, zvláště pak obrazem z cyklu Stříbrní lidé. Škoda jen, že autor nevystavil cyklus celý. Jiří Černický instaloval jednu celkem vtipnou a zřejmě záměrně odpudivou fotografii s rukou potetovanou stejně jako buřt na talíři, která v syrovém prostoru zkušebny dobře zapůsobila.
Fotografický festival od dob svého vzniku v roce 1993 prošel zřetelným vývojem, koncepce se však nezměnila. Vedle vyzrálých osobností se daří představovat začínají nebo mladé autory, kromě klasické fotografie se vystavují nejrůznější experimenty a multidisciplinární projekty, na kurátorských místech dílčích výstav se během let objevila řada jmen, například kunsthistorička Anna Fárová (autorka dodnes vzpomínané skvěle sestavené výstavy Jaromíra Funkeho), Martina Pachmanová nebo fotografka Jolana Havelková. Funkeho Kolín je jediným fungujícím fotografickým festivalem na území České republiky, a i letošní ročník opět prokázal, že takové přehlídky mají smysl.
#3 Proměny symbolu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét