Das Lexikon der Fotografen 1900 bis Heute
Zaplnit mezeru na knižním trhu si klade za cíl nový německý slovník fotografie. Kniha s titulem Das Lexikon der Fotografen obsahuje hesla týkající se 550 evropských a severoamerických fotografů, kteří se řadí do fotografické moderny. Za mezník, který ji zahájil, považuje Koetzle článek Paula Stranda, v němž autor prosazoval čistotu fotografického média a který byl otištěn v časopise Camera Work v roce 1917 (vzhledem k tomuto kritériu by snad bylo vhodné uvést trochu jiné časové údaje v názvu lexikonu). Dobrým vodítkem v encyklopedii jsou vysvětlující texty týkající se vybraných směrů, časopisů, termínů z oblasti fotografického trhu, muzeí, sbírek, archivů, výstav, skupin a technických postupů, které autor považoval pro dějiny fotografie ve 20. století za významné.
Počet zastoupených fotografů je nižší, než tomu bylo u dvou nejobsáhlejších encyklopedií z osmdesátých let: Encyclopédie internationale des photographes a Contemporary photographers. První z těchto slovníků obsahuje na 1 600 biografií, ale zabývá se delším časovým úsekem — od roku 1839 do roku 1985. První vydání Contemporary photographers z roku 1982 obsahuje na 650 hesel, týkajících se však pouze v roce jeho vzniku žijících nebo nedávno zemřelých fotografů a nejvýznamnějších představitelů předchozích generací. V této knize také čteme předsevzetí vytvořit každých pět let aktualizované vydání (uskutečnilo se v letech 1988 a 1995). Počet výstav i knih uvedených u jednotlivých fotografů byl v této publikaci omezen na deset, zatímco v novém německém lexikonu je zkrácen na minimum nejdůležitějších údajů s tím, že zájemci o hlubší poznání jsou odkázáni na uvedené publikace. V obou zmíněných encyklopediích byl obsažen moment rovnoprávnosti zastoupených autorů (text o každém z nich byl ilustrován pouze jednou fotografií, v Encyclopédie internationale des photographes byla dokonce každému přidělena přesně jedna strana). V novém lexikonu u některých jmen nenajdeme dokonce žádný snímek, k ostatním jich autor přiřadil podle svého výběru třeba až devět.
Jednotlivá hesla mají následující strukturu: v záhlaví jsou hned pod jménem fotografa uvedena jeho životní data, následuje několikaslovné zhodnocení a kontextuální zařazení jeho díla, poté podrobnější biografie. Hesla jsou zakončena citátem některého z odborníků (historika umění nebo fotografie, publicisty či kritika, jenž se na toho kterého fotografa specializuje), shrnujícím umělcův přínos, a výběrem jeho nejdůležitějších výstav a knih, které byly o něm napsány včetně jeho zařazení do předchozích encyklopedií fotografie. Toto členění, které je navíc zpřehledněno použitím různorodé velikosti a síly písma, umožňuje čtenářovi rychlou orientaci.
Na první pohled zaujme zvláštní řešení obrazového doprovodu — více než polovinu ilustrací tvoří fotografie reprodukované i se stránkami z knih a časopisů, v nichž byly publikovány. Podobně byly naskenovány titulní strany významných knih a časopisů. Autor toto pojetí odůvodňuje v úvodu knihy jako reflexi okolnosti, že fotografické obrazy komunikovaly ve 20. století většinou skrze tištěná média. V některých případech je tento přístup skutečně přínosný (např. ukázky z knihy Jaromíra Funkeho a Ladislava Sutnara Fotografie vidí povrch, výjimečné realizace fotografického funkcionalismu a nové věcnosti v knižní kultuře ČSR). Většinou jsou ale z tohoto důvodu fotografie reprodukovány v příliš malých rozměrech, které snižují jejich působivost.
Autor věnuje velkou pozornost fotografům oblastí severní a jižní Evropy, která byla podle jeho názoru v dosavadních slovnících nedostatečná. Doplňuje též informace o osobnostech ve slovníkové literatuře vynechaných, ač dnes patří k velmi diskutovaným (od dijsseldorfské školy po New Color). Také se snaží napravit nedostatek jedné ze dvou doposud nejobsáhlejších encyklopedií fotografie — Contemporary photographers, která klade vzhledem ke své provenienci příliš velký důraz na americkou fotografii. Pro Koetzleho není podstatným kritériem rozdělení fotografie na oblast užité a volné tvorby — do lexikonu zařazuje všechny fotografy, jejichž obrazová řeč a tematika podle něj obohatila médium fotografie. Nezahrnuje naopak ty, pro něž fotografie představuje jen jednu z oblastí tvorby, používají digitální technologie nebo snímky jinak upravují a ty, kteří po krátkém úspěchu zapadli. Nebere také v úvahu umění, v němž tvoří fotografie jen jeden z prvků (Land Art, Happening, Performance, konceptuální umění apod.).
Uvědomíme-li si tato kritéria, pochopíme, proč do slovníku nebyl z českých umělců zařazen třeba Alfons Mucha nebo Jan Saudek. Bezdůvodně v něm ale chybí jména jako Emila Medková, Eugen Wiškovský, Eva Fuková nebo Tono Stano. Naopak jako první mezinárodní slovník fotografie uvádí tento lexikon české autory jako například Ladislava Sutnara, Pavla Baňku a Jitku Hanzlovou.
Knize by se dalo vytknout i několik formálních nedostatků: není v ní udáno místo ani rok jejího vzniku a vyskytují se v ní chyby (namátkou: místo Švolík se v ní píše Svolík, místo Baňka Banka, ačkoli třeba Viktor Kolář je napsán správně). I přes vytčené nedostatky jde o knihu záslužnou a Hans-Michael Koetzle, který na jejím vzniku pracoval pět let, vykonal obdivuhodný kus práce. Na křídovém papíru kvalitně vytištěná publikace se stane užitečnou pomůckou každému milovníku fotografie.
#2 kolektivní signatura
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét