Dita Pepe
Výstava Dity Pepe v pražské galerii Velryba v lednu letošního roku vzbudila neočekávaný ohlas. V aranžovaných dvojportrétech žen z rozličného prostředí, kde sama hraje „tu druhou“, dokázala spojit v hravé nadsázce dva protikladné principy poválečné fotografie, vnímavý přístup „humanistického“ ražení a fabulační inscenovanou fotografii. Pepe se pohybuje na těchto hranicích s bravurou, která ji řadí k nejzajímavějším objevům současné české fotografie.
Na rozdíl od většiny mladých fotografů je Dita Pepe autorkou s bohatou životní zkušeností. V osmnácti letech opustila domov a rozličná setkání s jinými geografickými a sociálními prostředími ji přivedly ke zkoumání vlastní identity a její zakotvenosti, k zájmu o pluralitu životních stylů, otevírajících pro autorku samotnou celou škálu „možných světů“. „Mám pocit,“ říká Dita Pepe, „že všechno v životě je relativní. Když se ohlédnu, stačilo málo a já jsem mohla být úplně někým jiným, než jsem nyní.“ Toto vědomí identity, která spojuje rozvrh s náhodou, se odráží i v jejích fotografiích, v proměnách rolí, které na sebe bere s udivující samozřejmostí jak směrem k divákovi, tak především ke svým portrétním protějškům.
V představeném cyklu hrají důležitou roli dva další faktory: prostředí a barva. V návaznosti na svoji předchozí černobílou tvorbu, vycházející z plenérové inscenované fotografie a rozehrávající složité scénáře na minimální časové a prostorové ploše, se autorka snaží vytěžit maximum z autentického prostředí svých modelů. V pečlivých barevných kompozicích je zachycuje v nejtypičtějších koutech jejich domovů, odrážejících jejich identitu natolik, že prostředí je vlastně třetím hráčem celého cyklu. Balancování na hraně karikatury je však rozhodně vyváženo snahou o maximální upřímnost a přiblížení portrétovaným, o sdílení jejich „krve, potu a slz“. Dita Pepe se tak primárně ocitá uvnitř navštíveného prostoru, rozhoduje se mezi rolí příslušníka kmene a etnografa, aby se nakonec (v jakési alegorii obrazových hádanek typu „Najdete na obrázku zebru?“) alespoň načas cele ztratila v prostředí svých fotografií.
Ve fotografiích Dity Pepe se tak zrcadlí změna přístupu vůči sociální skutečnosti, která je konstruovaná (a zároveň plně pozorovatelná) na úrovni vzájemných vztahů autonomních subjektů a jejich specifického prostředí. Jak napsal kdysi Michel de Montaigne: „Kdyby na mně někdo chtěl, abych řekl, proč jsem měl rád svého přítele, myslím, že bych mohl odpovědět jen toto: ‚Protože to byl on, protože jsem to byl já.‘ “ Dita Pepe nám představuje obě strany tohoto vztahu i obě strany fotografování. Ukazuje, jaké to je být dnes ženou, a co znamená být dnes fotografkou.
#1 Portrét
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét