Fotografie Pavla Baňky
„Co sloužilo na místě fotografie před vynálezem fotoaparátu? Očekávaná odpověď je rytina, kresba, malba. Odpověd‘, která odhalí víc, by mohla znít: paměť“
/John Berger/
Časté spojování fotografie s pamětí není náhodné a fotografickou historii doprovází, více či méně zřetelně, od jejích počátků až dodnes. Rané přístupy k fotografii zdůrazňovaly její charakter jakožto stopy subjektu, dokonce jejího otisku: připomeňme si Balzacovu hrůzu z fotografování, pramenící z přesvědčení, že mu fotografický záznam pokaždé odnímá jednu z tělesných spektrálních vrstev. Anglický kritik John Berger přirovnal fotografii k otisku prstu a k posmrtné masce – fotoaparát může, na rozdíl od lidského oka, nejen zaznamenat, ale také zadržet zachycené v určité fixované podobě.
Fotografie Pavla Baňky z jeho nejnovější kolekce TerezínMansfield/Mans field-Terezín, představené ve Veletržním paláci, zachycují dnes prázdné prostory, které ovšem byly ještě nedávno naplňované událostmi. Právě zájem o to, co se zde předtím dělo, se stal jedním z impulzů pro jejich vznik. Záběry míst, jejichž historie je spojená se smrtí – nacistického vězení a nemocnice pro dlouhodobě nemocné, nevznikly však jako obviňující dokumentaristický komentář. Tomu zabraňuje komplexnost přístupu fotografa: vědomí krutosti minulých událostí se totiž neoddělitelně mísí se zájmem o charakter (vizuální, atmosférický) místa, s projekcí vlastních představ o nich a s vlastní zkušeností s nimi. Právě toto balancování na rozhraní historického a imaginárního vědomí ve spojení s jedinečností aktuálního setkání tyto fotografie skutečně vytváří.
První cyklus tvoří černobílé fotografie interiérů terezínské Malé pevnosti, jejíž pevnostní účel se proměnil ve vězeňský rychle po jejím dokončení. Téměř minimalisticky zachycené prostory – oprýskané klenuté místnosti, často s jedním prosvětleným oknem, dlaždicové obklady stěn a od stropu zavěšené proudy vodovodních trubek – působí uklidňujícím dojmem. Snad je účelem fotografií odhalit tento – přechodný – smír, nebo alespoň naznačit jeho možnost. V doprovodném textu mluví autor fotografií o pobytu v těchto místech ve společnosti skupin turistů: dlouhá historie se tu každodenně proměňuje v komentář v mnoha světových jazycích. Návštěvy všech těchto lidí se však stávají součástí přemýšlení o zachycovaném místě. Terezínský cyklus vznikal v letech 1996-2002: nejen dlouhodobým vznikáním při opakovaných návratech, ale i charakterem zobrazení jakoby se fotograf bránil okamžitosti fotografického zachycení. Dlouhá expoziční doba proměňuje temné kobky ve světlem vykreslené prostory, možná ve vzpomínce na heliografickou prehistorii fotografie.
Druhý vystavený cyklus, vzniklý v roce 2002 v americkém Connecticutu, tvoří tentokrát barevné snímky vnitřků bývalé nemocnice pro děti a mládež z období padesátých a šedesátých let. Z někdejší nemocnice zůstaly zachovány elektrické rozvody, odchlipující se pestrobarevné omítky a bílé dlaždičky na stěnách. Záběry jsou opět jednoduché, barevnost omítek je ovšem obdaruje malířským charakterem: některé kompozice zachycují barevnou část stěny, zarámovanou úzkým pruhem podlahy a někdy jinobarevným pruhem horním, další skupinu tvoří symetrické snímky stropů, většinou bílých, se svítidlem uprostřed a barevnými stěnami okolo. Autor se zmiňuje o vlastním vcítění se do situace dětí, trávících čas v těchto místnostech v nehybnosti na lůžku, jejichž pohledy bývaly pravděpodobně k těmto stropům dlouze namířeny.
Podle Johna Bergera je fotografie spojena se ztrátou paměti, neboť vypuštěním do světa ztrácí se zmizením kontinuity také svůj význam. Pro záchranu jejího významu je nutné fotografii znovu zapojit do společenského a politického kontextu. Baňkovy fotografie z Terezína a Mansfieldu jsou především vyrovnáním se s osobním vztahem fotografa k těmto místům; také proto jsou důležité jeho vlastní přidané texty, v nichž své setkání se zobrazenými místy popisuje. Fotografováním těchto míst se autor možná snažil o paradoxní zvěčnění osudů a pohledů, které kdysi zachycovaly zobrazené stěny: vytváří tak posmrtné masky, jejichž matricí se stala nakupená paměť vnitřních prostorů.
Také dřívější fotografické série Pavla Baňky pracovaly s imaginativní transformací nalezených prostředí. Na rozdíl od meditativních krajinných záběrů, vystavených nedávno [v roce 2001) na rozsáhlé přehlídce Infinity v Galerii Rudolfinum, se zde potýkáme s místy palčivě historicky situovanými. Je to právě silná osobní angažovanost, jež tyto dva cykly fotografií myslím spojuje, která brání (tak snadnému) upadnutí do sentimentálního zneužívání významem již obdařených míst, a která tak zintenzivňuje i naši citovou a historickou bdělost.
Pavel Baňka – Terezín-Mansfield/Mansfield-Terezín, Národní galerie v Praze, Veletržní palác, 27. 6. – 5. 10. 2003
#3 Proměny symbolu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét