Maxime Guyon
Perfekcionalismem posedlý pohodář
K nejmladším, avšak chronicky zaneprázdněným a hekticky tvořícím zástupcům francouzsko-švýcarské fotografické provenience patří Maxime Guyon. I on, stejně jako řada dalších autorů zastoupených v tomto čísle magazínu Fotograf, vytváří své vlastní „umělé světy“ na základě svěží reflexe toho, co nám v oblasti vizuální kultury nabízí naše současnost. Aktuální nebo nedávno minulá každodennost je v Guyonových kompozicích redefinována formou pečlivě vybudovaných kontrastů a prostřednictvím postupů blízkým (mimo jiné) meziválečným avantgardistům. Motivy fotografií autor často konstruuje vlastníma rukama – stříhá, řeže, lepí a polévá je barvou nebo pokrývá tapetou do podoby modelů zátiší, jež se mu následně stávají východiskem postfotografických počítačových manipulací.
Z aspektů, které zde byly nastíněny, bych se v následujících řádcích chtěla rozepsat o víceúrovňovém použití juxtapozice, která vytváří zvláštně rozechvělý, znepokojivý, vpravdě nejednoznačný náboj jednotlivých snímků. V dichotomii tradicionalistického, bravurně zvládnutého způsobu uchopení fotografického řemesla a sebevědomého balancování na hraně vizuálně působivé pokleslosti tak vznikají jasně definované, neoddiskutovatelně ambiciózní počátky autorovy slibné kariéry. „Vysoké“ a „nízké“, respektive „volné“ a „užité“ (popřípadě „nezávislé“ a „komerční“) nebo také „okouzlující a vizuálně přitažlivé“ versus „banální a laciné“, ale taky „reálné“ a „artificiální“ momenty těchto střetů se tak setkávají v jednom bodě: upřímné tvůrčí snaze vybřednout ze zaběhlých dobových stereotypů.
Naznačené souvislosti je v cyklu nazvaném Low Tech (2012) možné doplnit ještě o prolínání vzpomínek na/z dětství, které jsou reprezentovány hrou s barevností či materiály typickými pro období devadesátých let 20. století a nástroji současného vizuálního designu. Neotřelý způsob pojednání zátiší je v něm kombinován s atributy předešlých dekád, jež jsou dnešními dvacátníky a třicátníky většinou útrpně přehlíženy. Retro pocity, nostalgické nahlédnutí do vlastní minulosti, nepatetický hold zastaralým, tehdy třeskutě aktuálním technologiím, se však staly námětem i autorova cyklu Living 90´s Graphism (2012). Mramorované PVC tapety nebo imitace dřeva jsou v nich použity spolu s holografickými vzory samolepicích papírů jako pozadí dotvářející atmosféru životního stylu doby, pro kterou bylo typické sledování televizorů na dálkové ovládání, používání VHS přehrávačů, světle šedých PC s objemnými monitory, disket, tajemných integrovaných obvodů, primitivních grafických karet, ale také ještě pravítek, trojúhelníků a úhloměrů.
K odlišné, v něčem však přece příbuzné míře znejistění a balance mezi reálným a umělým (respektive surreálným) dochází v autorově krajinářském souboru nazvaném Landscaping Studies (2013) vytvořeném ve Švýcarsku. Monumentalita horských štítů je v něm redukována lidskými zásahy do přírodních scenérií, detaily krystalických struktur i jejich kýčovitou nápodobou. V civilním gestu tak Guyon vznáší otázku nad možností symbiózy člověka a přírody.
Mezi své vzory autor řadí Thomase Demanda a Matthieu Lavanchyho. U první ze jmenovaných osobností se inspiruje přesností výstavby kompozice, minimalismem a elegancí, ale i absencí subjektu, který může být na snímcích zachycen prostřednictvím reziduí svých aktivit. Lavanchy potom Guyona ovlivnil například způsobem kombinování nesourodých námětů a vytvářením bizarních asociačních vazeb i variacemi jejich následné estetizace.
Maxime Guyon, solitér zaměřující se na hledání identity člověka žijícího na přelomu 20. a 21. století, tak bezesporu svými pracemi dokládá, že má co říct a že zároveň objevil přesvědčivý způsob, jakým to chce sdělit.
#23 umělé světy
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét