Měsíc fotografie v Bratislavě
Měsíc fotografie ve slovenské metropoli se za dvanáct let své existence vyprofiloval v nejvýznamnější pravidelnou přehlídku fotografické tvorby ze střední a východní Evropy. V poslední době mu sice vyrostl konkurent v podstatně větším a bohatším Fotobienále v Moskvě, to je však zaměřeno na ruskou, západoevropskou a americkou fotografii.
Stalo se už tradicí, že každoročně bývá v Bratislavě uváděna jedná velká expozice, podávající přehled fotografické tvorby v určité zemi z bývalého sovětského bloku. Letos tak byla představena aktuální tvorba hned dvou států, které však ještě před deseti lety tvořily stát jediný. Šlo o českou a slovenskou fotografii na výstavě, kterou původně pro Muzeum umění v Olomouci sestavili mladí kurátoři Lucia Lendelová, Tomáš Pospěch a Helena Rišlinková z prací osmi desítek představitelů různých tendencí a různých generací v posledních dvou desetiletích. Samozřejmě jako u všech podobných přehlídek bylo možno diskutovat o účasti i neúčasti některých autorů a reprezentativnosti zastoupení určitých tvůrčích proudů. Výstava jako celek však dopadla velmi dobře a její obsáhlý katalog s texty v angličtině a v češtině nebo slovenštině je cenným zdrojem informací pro každého, kdo se zajímá o českou a slovenskou fotografii 80. a 90. let 20. století. Ocenění zaslouží i skutečnost, že kurátoři se nebáli do expozice zařadit i kvalitní práce řady dosud málo známých autorů a intermediální tvorbu využívající fotografii. Fotografie z České republiky a ze Slovenska byly v Bratislavě zastoupeny rovněž řadou autorských výstav. Malá retrospektiva představila donedávna téměř neznámou tvorbu v duchu nové věcnosti a konstruktivismu nedávno zesnulého slovenského absolventa Bauhausu Ladislava Foltyna. Vynikající úroveň měla expozice jemně ironicky laděných subjektivních dokumentů ze současného Slovenska od Jozefa Ondzika, která vznikla na základě velkorysého grantu bratislavského Institutu pro veřejné otázky. Ondzik prokázal v nápaditě komponovaných snímcích s řadou obrazových metafor, že dnes patří k výrazným reprezentantům slovenské dokumentární fotografie, jež v posledních letech díky Andreji Bánovi, Martinu Kollárovi, Lucii Nimcové, Alanu Hyžovi, Andreji Balcovi, Matúši Tóthovi, Filipu Vančovi a několika dalším autorům mladé a střední generace prožívá mimořádně plodné období. Skutečně česko-slovenská byla výstava Tona Stana, známého slovenského fotografa s českým občanstvím, jenž po nedávné pražské premiéře i v Bratislavě představil novější snímky nahých žen a mužů v rozličných přírodních scenériích. Několik festivalových expozic slovenských fotografů bylo uvedeno v jiných městech: Andreje Bána v Berlíně, Rudo Prekopa ve Spišské Nové Vsi a Miro Švolíka a Pavla Pechy ve Vídni. Hlavním důvodem jejich účasti na festivalu asi bylo zařazení do kvalitního katalogu o 140 stranách, protože festivalových návštěvníků, kteří by za nimi skutečně putovali, patrně mnoho nebylo. Největší česká expozice představila dosavadní tvorbu Karla Cudlína, v níž dominovaly jeho citlivé humanistické záběry z obyčejného života obyčejných lidí v Čechách, na Ukrajině, v Izraeli i dalších částech světa, které často nepostrádají jemný humor a trošku ironie. Nedávný absolvent pražské FAMU Hynek Alt vystavoval soubor nevšedních snímků, které tvořily osobitý vizuální deník. Expozice expresivních subjektivních dokumentů z Ameriky Josefa Mouchy nebyla uvedena přímo v Bratislavě, ale v nedalekém Šamoríně.
Už tradičně výborně byla Bratislavě zastoupena ruská fotografie.Tentokrát to bylo především díky objevné výstavě Ruský piktorialismus, uvedené už na FotoFestu v Houstonu. Expozice, sestavená především ze soukromé sbírky Michaila Golosovského kurátory Jevgenijem Berezněrem a hnou Čmyrevovou, představila dnes málo známé romantické piktorialistické krajiny, portréty, žánrové výjevy a akty Mazurina, Lobovikova, Sviščova-Paoly, Grinberga, Ulitina a dalších tvůrců, kterým se teprve v poslední době dostává v Rusku i v zahraničí větší pozornosti. Současná ruská tvorba byla reprezentována nápaditě instalovanými meditativními snímky Svjatoslava Ponomareva, inspirovanými východními filozofickými a náboženskými směry, a souborem portrétů Podezřelé (7 -i- 7) ruské skupiny A. E. S., v němž měli diváci poznat, které z portrétovaných dívek jsou vražedkyně a které jsou „normální‘. Expozicí originálních expresivních portrétů mnoha významných Poláků od Krzysztofa Gieraltowského byla dobře reprezentována i polská fotografie, příjemně překvapila řada citlivých záběrů s jemnými vizuálními metaforami od bulharského filmaře Emila Christova, i když výstava jako celek trpěla značnou kvalitativní nevyrovnaností.
Každý ročník Měsíce fotografie ovšem uvádí i řadu výstav ze západní Evropy a z USA. Výjimkou nebyl ani ten loňský. Největším diváckým lákadlem nepochybně byla velká retrospektiva letos už čtyřiadevadesátiletého Henriho Cartiera-Bressona ve třech podlažích Galerie města Bratislavy. Legendární průkopník fotografie „rozhodujících okamžiků“ byl představen nejen slavnými snímky, z nichž se mnohé staly ikonami fotografie 20. století, ale i řadou méně známých záběrů především z počátků jeho fotografické tvorby ve 30. letech. Ke kladům festivalu patřily i působivé nostalgicky laděné portréty lidí v jejich domovech od nizozemského fotografa Berta Teunissena, připomínající svými poklidnými kompozicemi a tlumenou barevností malby starých holandských mistrů, lyrické fotografie Američana Keitha Cartera, piné jemných metafor a vizuálních symbolů, a technicky precizní sugestivní záběry „rakouského Weegeeho“ Stefana Liewehra, používajícího při fotografování návštěvníků různých vídeňských hospod, kaváren a barů těžkopádný fotoaparát na 4×5 palců a stařičký blesk. Mnoho svěžích nápadů bylo k vidění na výstavě Vysoké školy vizuálních umění v La Cambre. Zklamáním naopak byly vyspekulované a přesymbolizované aranžované výjevy, v nichž se izraelský fotograf Boaz Tal fotografoval se svou rodinou v rozličných polopatistických parafrázích biblických témat, i většinou jen popisné snímky řeckých mnichů z hory Athos od Kostase Argyrise
Součástí festivalu tradičně byla také dvoudenní teoretická konference, několik tvůrčích dílen, jarmareční fotoateliér v prostorách Galerie F 7, v němž se kdokoliv mohl za pomocí moderní digitální technologie vyfotografovat v póze mediální hvězdy, soutěž portfolií a už podruhé rovněž soutěž o nejlepší fotografickou publikaci ze střední a východní Evropy, jejíž organizaci a hlavně prezentaci ovšem provázely značné zmatky. Ale i když se organizační problémy objevily i v nepřístupnosti některých výstav během hlavních festivalových dnů o prvním listopadovém víkendu, bylo jich tentokrát méně než v předchozích letech. Řediteli festivalu Václavu Mackovi a jeho spolupracovníkům se tentokrát podařilo připravit jeden z nejlepších ročníků.
#2 kolektivní signatura
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét