Nejen o špinavých nohách modelky na fotografii Christophera Williamse
Sophie Berrebi otevírá svou knihu zmínkou o vlastních rodičích a prarodičích. Dozvídáme se tak mj. o tom, že babička z matčiny strany psala dizertaci u Rolanda Barthese, a hlavně – vlastnila Citroen, který je zvěčněn v jeho Mytologiích, což je vzhledem k tématu tohoto čísla časopisu s trochou nadsázky jistě nejdůležitější informace, kterou recenzovaná kniha přináší. Přestože k Barthesovi a jeho tezi o důkazní síle fotografie odkazuje aurorka i v názvu knihy, zároveň upozorňuje, že je nutné s touto tezí pracovat kriticky („there is nothing evident about evidence“) a píše raději o možných „tvarech“, jakých může důkazní síla nabývat. Věnuje se umělcům spojeným s dokumentárním obratem v 90. letech 20. století a na začátku 21. století, popisuje dějiny dokumentárního umění s důrazem na proces konstrukce moci („document is never accidentally found, but in reality always knowingly constructed“) a konečně, se zaměřením na dané téma analyzuje posun od analogové technologie k digitální. Postupuje synteticky a od konkrétních děl se dostává k obecnější kategorizaci, která vedla k rozčlenění knihy na čtyři kapitoly. V první vychází z tvorby Jeana-Luca Moulèna, jehož fotografie soch zasazuje do historického kontextu a poukazuje na rovinu fotografického dokumentu sloužícího k reprodukování uměleckých děl. V druhé na základě tvorby Zoe Leonard upozorňuje na fotografický dokument používaný jako „objektivní“ informace např. pro vědecké účely. V třetím oddíle na vybraných dílech Christophera Williamse mj. poukazuje na roli textu ve fotografii, na její čitelnost a provázanost s průmyslem a ve čtvrté části se zaměřuje na umělecké využití archivu jako mocenského nástroje a na „dekolonizaci dokumentu“.
V krátkém epilogu se dočteme, že zatímco každá z kapitol je zaměřena na specifický výběr prací, celou knihou se prolíná několik zásadních témat, popisujících 1. fenomén uměleckého díla jako dokumentu v širším slova smyslu, než jak jej popisuje „dokumentární obrat“ v umění na přelomu tisíciletí, 2. muzeální a archivní systémy a z nich vyplývající postupy třídění informací, 3. způsob, jakým naše myšlení formuje „objektivní požadavek“ vědy a 4. paradox digitálního věku, spočívající v neustálé proměně informací v data, který Sophie Berrebi popisuje jako „amnesic recording“. Kniha tak věrně odráží dosavadní bádání na poli fotografie, dokumentu a umění, a byť nepřichází s nějakým novým paradigmatem, vřele bych ji doporučila všem, kdo se chtějí v této oblasti zorientovat.
#27 auta
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét