O čínské fotografii
Galerie Rudolfinum připravila na letošní podzim další tematickou výstavu. Dva přednostní okruhy zájmu ředitele Petra Nedomy, Dálný východ a fotografie, vyústily ve spolupráci s tchajwanským kurátorem Chang Tsong-zungem a v rozsahem úctyhodnou výstavu Strange Heaven/Podivné nebe s podtitulem Současná čínská fotografie. Výstavu doprovází výpravný a podrobný katalog, vydaný ve spolupráci s galerií Enrico Navarra a Asia Art Archive. Čínské „avantgardní umění“ [jak se označují díla patřící mimo oficiální politicky schválené kánony) se v poslední době rozjelo do celého světa a Galerie Rudolfinum je už tradičně jednou z bašt tohoto tažení.
Je nutné zdůraznit (a texty v katalogu tak činí), že domestikace fotografického vidění probíhala v Číně jen velmi pomalu [z hlediska současných teorií o vzniku fotografie z pera autorů jako Crary či Batchen ji vlastně čínská společnost ani nepotřebovala]. Čína se v podstatě minula jak s dnes již klasickou fotografickou modernou a jejím následným vpádem do vědomí mas, tak i s na ni reagujícím poválečným hnutím „tvůrčí fotografie“. Pojetí fotografie v komunistické Číně sice zjednodušeně, ale výstižně líčí Susan Sontagová ve své knize On Photography na příkladu přijetí Antonioniho dokumentu Chung Kuo [China) v zemi jeho vzniku. Vysvětluje čínské pojetí fotografie jako pohled jediného ideálního oka, které se pohybuje v žánru uctivého [či uctívajícího) dokumentarismu. V tomto prostředí je jakákoliv fragmentace skutečnosti pokládána za neuctivou, ba dokonce podvratnou. Sontagová tak vlastně klade zjednodušenou analogii mezi politiku a vizualitu totality a pozdního kapitalismu.
I z výše zmíněných důvodů je významný počet vystavených děl koncipován způsobem, jaký se blíží fotografii 19. století. Krajiny i skupiny osob jsou snímány v jakémsi „divadelním“ pojetí, bez silnějšího formálního akcentu. [Zajímavé je, jak si tento přístup oblíbila i západní konceptuální fotografie.) Objevují se i časté odkazy na klasické čínské umění – citace námětů i formátů. Z hlediska tematiky je zajímavý silný důraz na vztah jedince a společnosti a hledání jeho nových zakotvení v rámci bouřlivě se rozvíjející čínské společnosti. Ve vystavených pracích tak často můžeme pozorovat pomalé etablování „homo politicus“, jak jej známe na naší straně zeměkoule, nevyhnutelnou a překotnou transformaci čínské rádoby rovnostářské společnosti ve společnost mnohem diverzifikovanější. Stejně tak se pomalu postupně vytváří pravá opozice občana a státu. Otázka společenských změn a v nich obsažené role jedince je však v představených dílech často rozvíjena směrem k euroatlantickému uměleckému publiku, k zemím, které exportují „globalizaci“ a určují tak i ráz „globálního umění“.
Z mého pohledu, s ohledem na výše zmíněné, je ovšem Achillovou patou kurátorského výměru sama jeho definice: mluví-li se v katalogu o zúčastněných fotografech, je takové vymezení neuctivé k těm, kteří se pohybují spíše v konceptuální rovině. Dělat dnes výstavy podle žánru je, dle mého názoru, prostě poněkud přežité, ač je na druhé straně pochopitelná snaha zavést do nepřehledného terénu současného čínského umění jakási základní kritéria výběru. Otázkou ovšem je, zda tato kritéria nejsou od počátku položena mylně, zda nejde na jedné straně o opomenutí historické diskontinuity na poli čínské „fotografie“, na straně druhé o snahu uplatnit někdy exotiku jako hlavní kvalitu. (Vzpomeňte si ale, co máte doma čínského?) Přes uvedené výhrady je nutno oběma kurátorům a Galerii Rudolfinum už tradičně přiznat odvážnou a trpělivou snahu o objevení nových horizontů, pro evropského diváka neznámých, větší zmínku by si ostatně zasloužil i už tradičně nadmíru bohatý, pestrý a fundovaný doprovodný program přednášek, projekcí, koncertů a dalších akcí.
Jak všichni dobře víme, není provazu o jednom konci. Můžeme tudíž předpokládat, že stejně jako se čínské umění bude formou i náměty blížit umění euroamerickému, podobný proces bude probíhat i opačně. Technologické, ekonomické i ideologické podmínky se v Číně pomalu začínají přibližovat těm, které známe my sami. Máme tak jedinečnou šanci setkat se s čínským uměním v okamžiku, kdy se na nás stále ještě dívá z takové dálky, která nás nutí přijít blíž a zeptat se, co je (a co není) fotografie a co je (či není) čínská fotografie. A to je opravdu zajímavá otázka.
Podivné nebe/Strange Heaven, Galerie Rudolfinum, 4. 9. – 23. 11. 2003
#3 Proměny symbolu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét