Reiner Riedler
Sehraný život
Vídeňský fotograf Reiner Riedler je známý svou komerční a dokumentární fotografickou tvorbou a také jako spoluzakladatel neustále se rozvíjející platformy Reflektor, která slouží k vydávání vlastních fotografických knih. Od roku 1989 je zapojen do projektů, které ho zavedly na exkurze do oblastí, které nazývá „periferie našich obydlí“, geografických regionů a ideologických lokalit, kde se život a události inspirují a liší od jeho středoevropského pohledu.
V roce 2004, v době, kdy jsme svět vnímali v jiných obrysech, se Reiner Riedler pustil do fotografického cyklu Fake Holidays (Padělaná dovolená). Na pozadí zneklidňující globální války proti terorismu a v záplavě všudypřítomných zpráv o sebevražedných bombových útocích začali lidé stále více toužit po jakési prefabrikované zábavě. Zatímco se zábavními parky jsme již byli obeznámeni, letovisko na tropickém ostrově, které bylo otevřeno v roce 2004 v bývalém hangáru pro vzducholodě z dob nacistického Německa, nabídlo nový recept na cestovní ruch. Těm, kteří neměli dostatek času, financí ani chuti cestovat do vzdálených destinací, nabízel krytý areál v německém městě Halbe simulovanou pláž. Podíváme-li se do minulosti, simulovaná realita získala už dekádu předtím na popularitě díky televizním pořadům jako Big Brother a Survivor (1997) a filmům jako Truman Show (1998) a Matrix (1999). Přestože nízkonákladové letecké společnosti nabízely ve stejné době konkurenční letenky do nejrůznějších destinací, moderní člověk se místo toho vydal na cestu do světa napodobenin. Pozornost Reinera Riedlera upoutaly imerzivní kulisy, mezi nimiž turisté sehrávali předpřipravený život, jako je například Tropical Island Resort (Německo), Holy Land Experience a Star Trek Experience (USA), Minsk World a Window of the World (Čína) a Titanic Resort Aqua Park (Egypt). V publikaci Fake Holidays z roku 2009 pak Riedler shromáždil snímky podobných scenérií, doplněné o další příklady tematických parků a replik měst, luxusních krytých lyžařských středisek, erotických klubů a hotelů. Prostřednictvím vizuálně podmanivých, bizarních a vtipných fotografií autor fascinovaně komentuje vykonstruovanou povahu dovolených. Riedlerův projekt nabízí zajímavý pohled na lidskou náklonnost k simulakrům.
Reiner Riedler je fotograf působící ve Vídni. Ve své práci se zaměřuje na témata související s křehkostí, existencí a interakcí člověka a životního prostředí. Jeho projekty, včetně série Fake Holidays (Padělaná dovolená), byly k vidění na samostatných i skupinových výstavách a na mezinárodních fotografických festivalech. V současné době pracuje na svém debutovém filmovém projektu.
Jan Van Woensel je kurátor, umělecký kritik a výzkumník působící v Praze. Ve svých kurátorských projektech se zaměřuje na společensko-politická témata, historii a filozofii.
#46 turismus
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét