Robert Capa – tváře dějin
„Válka je jako stárnoucí herečka, stále nebezpečnější a stále méně fotogenická“ — to jsou hořká slova Roberta Capy (1913 — 1954), jednoho z nejznámějších válečných fotografů a zakládajícího člena legendární fotoagentury Magnum Photos.
Letos uplyne půl století od okamžiku, kdy ve Vietnamu jako válečný reportér časopisu Life zmáčkl spoušť svého fotoaparátu naposledy. Nebylo mu ani jedenačtyřicet let a hrůzy války i jejich odraz v každodenním životě lidí znal z bezprostřední blízkosti. Téměř půlku života prožil na frontách a uprostřed boje. Nikdo nefotografoval válku s větší odvahou a takovým vcítěním.
Legenda jménem Robert Capa se zrodila v Paříži na jaře roku 1935, v době, kdy bylo velmi těžké prodat fotografie autora z východní Evropy. Postavu tajemného a prominentního amerického fotografa vymyslela dvojice podnikavých mladých lidí — Andrei Friedmann a jeho přítelkyně Gerda Taro. Oba uprchlíci z nacisticého Německa, on maďarského, ona polského původu. Snímky, které nabízeli pod jménem Roberta Capy, zakrátko našly cestu na stránky časopisů. Byl všude, kde to ve společnosti vřelo, u nepokojů, na politických shromážděních a schůzích. Robertem Capou -tedy skutečně známým fotografem ho však učinily jeho repotáže ze španělské občanské války – jeho snímek padajícího republikánského vojáka obletěl svět a stal se temnou ikonou válečné hrůzy i předzvěstí následujícího celosvětového konfliktu. Za druhé světové války fotografoval jako válečný reportér časopisů Life, Colliers i dalších. Snímky z invaze spojeneckých vojsk v Normandii potvrdily jeho renomé. V roce 1947 založil s dalšími třemi přáteli fotografy společnost Magnum Photos — sdružení špičkových fotoreportérů různých národů — s cílem prosazovat jejich fotografie jako objektivní svědectví o době a historii. Sám dál sledoval a dokumentoval dění ve světě jako angažovaný komentátor. Spolupracoval na projektech s přáteli — spisovateli (J. Steinbeckem, I. Shawem, T. H. Whitem), cestoval do Československa, Sovětského svazu, Izraele, Maďarska a Polska, vydával knihy reportáží z cest. Osudnou se mu stalo zpravodajství z války v Indočíně pro časopis Life. Zemřel 25. května 1954 uprostřed práce, poté, co šlápl na minu.
Robert Capa se díval na válku zblízka, ale nebyl fotografem otřesných záběrů. O její absurditě a krutosti vypovídají na jeho snímcích nejvíce tváře lidí, vytržených z normálního života, poznamenané strachem a zoufalstvím. Jsou si smutně podobné, ať vznikly ve Španělsku, Francii, Itálii nebo Vietnamu. Tak podobné, jako se ve své hrozné podstatě jsou podobají všechny válečné konflikty. V Capově zorném poli je ale vždy především člověk, a tak se ve víru událostí ocitají i jeho blízcí přátelé: Ernest Hemingway, Pablo Picasso, Ingrid Bergman, Gary Cooper nebo William Faulkner.
Tváře blízkých i neznámých lidí. Právě jim je věnována výstava v Obecním domě, která od 7. 4. do 11. 7. 2004 představí zvětšeniny fotografií Roberta Capy v Čechách poprvé samostatně. Monografii Robert Capa vydala roku 1973 v pražském nakladatelství Odeon Anna Fárová. Z ní také čerpá tiskové komuniké Obecního domu.
#3 Proměny symbolu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét