Seba Kurtis
Ne/viditelní migranti
Když Seba Kurtis (1974) zachycuje migranty a jejich příběhy svým fotoaparátem 5×4, jeho fotografie vypovídají o podvědomé zkušenosti. Jeho fotky běžnému divákovi evokují cestování, ale přitom se jedná o konfrontaci s odvrácenou tváří situace, která se nejen v Evropě odehrává nedaleko od našich každodenních životů. V roli fotografa se Kurtis ve svých projektech dlouhodobě pohybuje mezi nelegálními migranty, ale sám není pouhým pozorovatelem. Do roku 2001 žil v rodné Argentině, než politické a ekonomické podmínky přiměly jeho samotného a následně celou rodinu k emigraci. Přestěhoval se do Španělska, kde ale i přes své evropské kořeny (matka Italka a otec Řek) nebyl vítán a prvních pět let zde pobýval ilegálně. Při práci na stavbách se seznámil s lidmi na útěku z různých krajů a důvodů, ale všichni měli podobný cíl – najít důstojný způsob života. Kurtis, který původně studoval žurnalistiku, tak poznal druhou stranu reality, která se v médiích často neobjevuje.
Ve své nejnovější sérii Paraíso (2018) zachytil Kurtis krajinu, kam uprchlíci poprvé připlouvají po riskantní plavbě přes Středozemní moře, přičemž mnozí z nich tragicky zahynou. Na tento jev Kurtis reagoval již v souboru fotografií Drowned (2008), v němž zaznamenal příběhy, které se do médií dostanou spíše jen jako pouhá čísla. Statistiky a grafy jsou stěžejní pro poslední cyklus, ve kterém zdánlivě ledabylé třpytky na fotografiích opisují kvantitativní informace z Kanárských ostrovů, kde průzkumy poukazují na sociálně a finančně nepříznivé podmínky s těžkými následky. Ale přesto sem nadále směřuje velký počet nelegálních přistěhovalců. A tak se sen o ráji z fotografie s nápisem Sueño postupně vytrácí (autorova hra se slovy ve španělštině: sen – sueño, ráj – paraíso).
Kurtis ve svých fotografiích často manipuluje s negativy. Zásahy do fotografií během procesu vyvolávání nebo do hotového obrazu lze označit za jeho charakteristický estetický rukopis. Jako například v sérii Heartbeat (2012), která zobrazuje neviditelné portréty běženců. Tím Kurtis vytváří vizuální paralelu se způsobem, jakým policie za pomoci detektoru tlukotu srdce hledá nelegální běžence v úkrytech uvnitř nákladních vozů. Neviditelní, ale exponovaní. Nejasný výjev na těchto fotografiích vzniká přeexponováním filmu a pouze bližší pohled odkryje nepatrné siluety. Touto technikou paradoxně pomáhá zviditelnit přehlížené problémy migrantů. Metoda s vyšisovaným efektem zároveň maže čistě dokumentární charakter Kurtisových fotografií, které představují matnou vzpomínku na zmizelé osoby a nenaplněná očekávání. Podobný způsob byl použit i u zmíněné série Drowned. Film byl potopen do moře, aby se poničila chemická struktura a následně také vyvolaný záznam. Nestabilní chemický proces dokonala zkáza slanou vodou. Ta přeneseně postihuje také životy migrujících, kteří plují přes nehostinné moře k evropskému pobřeží – ale ani to není o nic víc pohostinné.
Fotografické koláže Talcum (2015) jsou odkazem na aféru, kdy se v dodávce s rozdrceným mastkem (původní latinský název je převzatý z arabského slova talq) schovávalo několik nelegálních uprchlíků z Blízkého východu, aby prošli přes britské hranice. Vyfocené nerosty překrývají obličeje běženců, protože ti se po celou dobu svého ilegálního pobytu musejí schovávat před odhalením státními orgány. Minerály v popředí fotografií také znamenají upřednostnění neživého materiálu před cenou lidského života v našem ekonomickém žebříčku hodnot. Fotografie Seby Kurtise a jeho investigace v prostředí ilegální migrace se snaží o rovnováhu a navrácení humánních rozměrů do identity imigrantů. Přeexponované a esteticky vypjaté fotografie pomáhají měnit záporné vnímání nelegálně přistěhovaných osob a zaostřují pohled na jejich vlastní spletitou cestu a okolnosti, které jsou součástí globálně politických jevů.
#33 investigace
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét