Setkání na nerovné půdě
Jsem dost silná na to opustit vyjeté koleje? Ukončit nefungující vztahy? Ptá se Kateřina Konvalinová v rytmech doznívajícího pop-songu v textu, který je dopisem na rozloučenou. Ať již měníme naše vztahy s lidmi, nebo k planetě, je naše váhání příznakem strachu. Strachu vykročit mimo prošlapaný terén. Ovšem právě to jiné, druhé a neznámé se nachází mimo naše běžné vjemy a každodenní cesty. Předmětem zájmu následujícího čísla i k němu se vážícího ročníku festivalu Fotograf je potřeba překonat strach, udě- lat první krok a hledat možnosti setkávání na nerovné půdě.
Podívat se na druhého a nevidět jen sebe chce jistou dávku empatie, v případě fotografů a umělců i zkušenosti a orientace v nejednoznačné spleti hierarchizovaných vztahů. Umělkyně a umělci, jejichž profily v tomto čísle publikujeme, se pohledem na druhého, mocí pohledu a provázaností vtahů zabývají každý jinak. Pavlína Fichta Čierna vytvořila z kraje nultých let sérii individuálních video- a filmových portrétů, kde se věnovala jinakosti minoritních skupin na Slovensku. Její zájem se od finančně a sociálně vyloučených postupně přesunul k jinak ohroženým lidem, ať již to jsou ženy čelící domácímu násilí, nebo lidé s menšinovou sexuální orientací. V profilu umělkyně Alžběty Bačíkové, jejíž „portréty“ pracují s větší propleteností skutečných a fiktivních příběhů, se autorka textu Maria Walsh zabývá také povahou záznamových médií a jejich vlivem na vytváření a ustavování charakterů postav.
Linii vztahu mezi individuálním tělem a současnou společností sledujeme v textu o tvorbě dánské umělkyně Sidsel Meineche Hansen, v němž se Jen Kratochvil zabývá otázkou rezistence těla vůči jeho komodifikaci. Ani virtuální realita není únikem, neboť je vystavěna na stejných konzumních pravidlech. Hansen se také opakovaně vrací k reflexi virtuálního sexu a erotických avatarů, skrze které reflektuje nejen odcizenost našich vztahů, ale i specifický pohled na ženské tělo. Ze zcela jiné perspektivy, ale ve stejném světle lze potom vnímat tvorbu německo-korejské umělkyně Heji Shin, která, jak píše Karel Císař, do umění přináší podněty z módního a reklamního průmyslu a kritiku neoliberalistických praktik „subjektivizace“. Jako ikonickou pro toto číslo lze vnímat sérii fotografií právě se rodících novorozeňat mezi rozevřenými stehny matek. Jak píše Tereza Stejskalová v textu „Porod pozpátku“, jsou to právě obrazy porodů jako jedna velká kapitola vizuálního neznámého, která stále uniká z hledáčků populární, a tedy i většinové kultury.
Dát prostor druhému nebo jinému ve vizuální kultuře bylo i motivací letošního festivalu (součástí tohoto čísla je festivalová příloha), kterému časopisu poskytuje oporu v textové či teoretické rovině. Neztratit „druhé“ ze zřetele je i tématem rozhovoru s polským umělcem Karolem Radiszewským, s nímž Hana Buddeus hovořila o jeho nedávné výstavě, možnostech spolupráce a o budování queer archivu. Naléhavost, jakou tento archiv má pro přítomnost, líčí z pohledu aktuální polské situace v profilu umělce Piotr Policht. Vrátím-li se však k tématu milostného dopisu naruby, tedy toho, čím vztah může končit, je nutné vyzdvihnout, že umělecké přístupy, které publikujeme v tomto čísle, se snaží nové a jiné vztahy vytvářet, nejen odkrývat jejich nefunkčnost. Může to být již klišé, ale i toto číslo vznikalo v daleko větším odloučení a nejistotě, jaké vztahy a jaká setkání budou nadále možné. Ovšem v kontextu tohoto prohloubeného odcizení a nemožnosti osobních setkání nám začal i časopis jako takový dávat další smysl.
#37 Nerovný terén
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét