Smrt, když si pomyslíš
Nebojte se, že smrt přivoláte tím, že o ní budete mluvit nebo si o ní číst, nechávají se slyšet mnozí lidé s terminálním onemocněním. A mají pravdu. Zájem o vlastní zánik a o odcházení druhých může být východiskem pro přípravu na uvědomělé prožívání konce života, na zodpovědné odloučení se s tímto světem. Pokud jsme zatím nedospěli k rozhodnutí učinit ze svých ostatků prospěšný kompost (což je mimochodem skvělý nápad), stačí jen překonat modernismem budované tabu a přestat je přiživovat tím, že o smrti budeme nadále mlčet.
Tabuizace prohlubuje propast mezi živými a těmi, kteří právě prožívají ztrátu. Strach promluvit může paralyzovat nejcitlivější období v životě do jakési zploštělé, vzájemně izolující mlhoviny. Začleňme do svých soukromých politik i politik států princip soucitnosti, který nebude smrt vnímat jako selhání lékařské vědy a životních funkcí, ale jako součást života.
Mnohé poznatky a zkušenosti můžeme vzájemně sdílet. A to je hlavní motivací tohoto čísla. Věnovat se otázkám konce života jednotlivce, ale i smrti určitého fenoménu, např. dat a konce digitálního života anebo smrti ve vztahu k politice (jako v případě uměleckého aktivismu ruské Strany mrtvých).
Na přelomu éry analogové a digitální se to, co si se smrtí běžně asociujeme – motivy pohřbů, rakví a křížů – zdá být mnohem více součástí předchozích staletí. Jaká je smrt v současnosti? Jak vypadá? V čem tkví její nedostatky? A jaká by mohla nebo měla být? A jakou roli ve vztahu ke smrti a uchování vzpomínek hraje fotografie? Dokážeme nahlédnout nové digitální důsledky, jejichž řešení stojí před námi a jsou dosud neukotvená?
Doba modernismu bývá označována mimo jiné jako „éra skryté smrti“, kdy se umírání podařilo přesunout z domovů do institucí. Jak upozorňuje v našem rozhovoru Carl Öhman, tato éra končí s novými technologiemi, kdy se mrtví navracejí do veřejného prostoru skrze digitální stopy a sociální sítě. Jsme svědky definitivního konce skryté smrti, a proto je nutné zvažovat význam a podmínky její nové přítomnosti.



#38 smrt, když si pomyslíš
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét