Surrealismus a fotografie v Československu. Na jehlách těchto dní
V roce 2016 vydalo nakladatelství Ashgate druhé, tentokrát paperbackové vydání knihy Surrealism and Photography in Czechoslovakia. On the Needles of Days. Autoři Krzysztof Fijalkowski, Michael Richardson a Ian Walker nahlížejí na fenomén československého fotografického surrealismu z pozice nezaujatých, vnějších pozorovatelů. Obeznámeni s českou odbornou literaturou, ale i na základě osobních výzkumů v českých fotografických sbírkách v Praze a Brně, zpracovali průřezové sondy tématu, a to od meziválečného období po současnost, s ambicí vystopovat specifickou formu a povahu československého fotografického surreálna.
V sedmi hlavních kapitolách autoři knihy nahlížejí na nejpodnětnější momenty v chronologickém sledu. Z jejich perspektivy jsou akcentována témata revoluce, města, vztahu fotografie a poezie, poválečného surrealismu plného rozčarování i existenciálních dopadů každodenní reality, jež se v mysli českých a slovenských surrealistických umělců promítla do asociací a jevů ve zdánlivě iracionálním kontextu. Na stav doby poznamenané polaritou konstrukce a destrukce reagovali tvůrci hledáním osobních sugestivních rovin pro vyjádření imaginativního svědectví. Autoři publikace si všímají izolace tvůrců, jejich odstřižení od okolních vlivů a jako jeden z hlavních fenoménů vyzdvihují právě osobitost tvorby solitérních přístupů poválečných autorů (viz. např. Emila Medková, Jiří Sever, Jan Švankmajer, Jan Daňhel, Brano Solarik a další).
Jednotlivé příspěvky jsou ilustrativně přiblíženy v detailnějších analýzách vybraných děl Karla Teigeho, Jindřicha Štyrského, Emily Medkové, Miroslava Háka, Toyen nebo záběrů z filmu J. S. Bach: Fantasie g-moll Jana Švankmajera. Ačkoliv u nás vyšlo několik publikací včetně anglických mutací, v mezinárodním povědomí hlubší teoretické ukotvení a provázání kontextů fenoménu surrealistické fotografie v bývalém Československu stále chybí. Právě tyto analýzy, zasazené do historického kontextu, otevírají řadu nových, cenných podnětů k dalšímu a k hlubšímu propojení československého surrealistického fotografického fenoménu v mezinárodním kontextu.
Pavlína Vogelová
FIJALKOWSKI, Krzysztof, Michael RICHARDSON, Ian WALKER. Surrealism and Photography in Czechoslovakia. On the Needles of Days / Surrealismus a fotografie v Československu. Na jehlách dní. New York: Ashgate Publishing, 2013. ISBN: 9781409406280. (2. vydání, Routledge, 2016. ISBN: 978-1138260795)
#29 kontemplace
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét