Uvnitř a vně fotografie
Amsterodamské nezávislé nakladatelství Fw:Books se již 15 let soustředí na fotografii a „příbuzná témata“. V minulém roce vydali svazek s (doslova) poetickým názvem The Photograph That Took the Place of a Mountain od nizozemského teoretika fotografie Taco Hidde Bakkera. Kniha obsahuje dvacet textů, z nichž většina byla publikována již mezi lety 2006 a 2017, tři vznikly přímo pro tento účel a pět jich bylo při této příležitosti poprvé přeloženo do angličtiny. Všechny dříve uveřejněné texty Bakker zrevidoval, doplnil nebo obohatil o aktuální informace.
Všechny většinou poměrně krátké texty se zabývají médiem fotografie. Jejich autor se žánrově nevyhraňuje. Kniha obsahuje recenze na výstavy (jedna z nich má experimentální charakter – Bakker totiž výstavu „navštívil“ jen skrze přímý přenos přes Skype a fotografie), medailonky fotografů, rozhovory i esejistické oslavy či kritiky umělců, děl a média samotného. Patrná je i Bakkerova obliba poezie – v některých textech uvádí konkrétní básníky a jejich tvorbu, kteří mají ke zmiňovaným fotografům blízko, nebo se odvažuje (i když se zřetelem ke všem rizikům z toho vyplývajícím) přímého srovnání poezie a fotografie. Nezapře ani svou erudovanost – vychází z teorie fotografie psané posledních více než sto let. Autor sám sebe charakterizuje jako spisovatele, badatele, ale také jako partnera fotografů a umělců. Tato kolaborativní práce je znatelná ve všech textech, a to rovnou v několika úhlech. Pokud Bakker píše o konkrétním fotografovi, často je u fotografování přítomen (esej o Stephanu Keppelovi) nebo čtenáři dokáže vlastní prožitek z děl předat až haptickým popisem.
Kniha je rozdělena na šest částí; teoreticky nejsilnější je kapitola nazvaná Past Imperfect: Photography After Anthropology. Autor polemizuje s úlohou etnografických archivů v současnosti a otevírá otázky ohledně fotografovaných osob znázorněných jako kolonizované objekty. Etický apel zaznívá i při argumentaci ohledně interkulturní a mezirasové reprezentace. V textu o sérii fotografií od Jimmyho Nelsona se Bakker silně ohrazuje proti nekritičnosti dnešního pohledu na fotografování kmenových národů bez jakéhokoli kontextu a pouze za účelem potěšit evropské či americké oko. Působivá je také stať o Dirku Braeckmanovi v kapitole nazvané Seeing That Can´t Be Seen. Rozebírá v ní (ne)možnost vyjádření a popsání viděného skrze slova. Esej, podle níž se celá kniha jmenuje, se vztahuje k fotografiím hald a škváry Witho Wormse. Umělec pro jejich tisk použil přímo vyfotografované uhlí. Bakker rozvádí odvěkou úlohu krajiny a dualismu mezi kulturou/přírodou a ikonou/indexem. Úloha fotografie podle Bakkera zůstává důležitá pro poznání světa, který třeba nikdy naživo neuvidíme, ale skrze tisky a reprodukce jej můžeme na chvíli očima obsáhnout a dotknout se tak „drobné zmenšeniny neuchopitelného“.
Bakker, Taco Hidde. The Photograph That Took the Place of a Mountain. Essays and other writings on photography and art. Amsterdam: Fw:Books, 2018. ISBN 978-94-90119-62-1.
#33 investigace
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét