Fotograf Magazine

Zuzana Šrámková

Spodní

  1. 3. – 22. 4. 2017

Výstava Zuzany Šrámkové nečekaně oživila dramaturgii galerie, ve které se jen zřídkakdy setkáváme s dokumentárními polohami současné fotografie. Je vlastně příznačné, že tento výstavní projekt převzala z brněnské Galerie Valchařská, kde ji autorka s kurátorem Lukášem Bártlem prezentovali již vloni. Pro Fotograf Gallery zkrátili její název ze Spodní proud na Spodní a mírně obsahově upravili podle potřeb a možností výstavního prostoru. Lukáš Bártl v doprovodném textu uvedl, že ostravská ulice Spodní je „vlastně vyloučená lokalita, kde se v jednom z domů usídlilo několik mladých lidí a před pěti lety zde vytvořili svého druhu komunitu“. Šrámková po určitou dobu fotografovala její obyvatele, jejich životní prostor a styl.

U fotografky a hudební promotérky v jedné osobě se přitom ukázalo jako důležité, že byla považována za jednu z nich… a že se za ni patrně považovala sama. Ostravské alternativce v jejich legálním squatu proto dokázala „dokumentovat“ nikoli jako exotickou podívanou, ale jako mozaiku výstižných detailů ze života lidí, kteří svůj život sice organizují podle představ, které neodpovídají životnímu stylu majoritní společnosti, ale zároveň se mu také v ničem zásadním nepříčí.

Zásluhou Fotograf Gallery pak bylo vytvoření protějšku její výstavy v samostatné prezentaci polaroidů fotografa a hudebníka Edgara Schwarze. Jeho sexualitou, alkoholem a sebe-definiční zvráceností nabytý deník z dob, kdy žil v Ostravě, se v určitých okamžicích protínal s životem komunity na Spodní, zřetelně ale zůstal také jeho výstředním a provokativním opakem.

Ondřej Mezera