Editorial
Milý čtenáři,
[u takto obrazově pojatého časopisu, jakým je fotograf, jsem v pokušení použít oslovení „milý diváku“) setkáváme se spolu potřetí, i když s některými z vás právě poprvé. Představuji si, že hovořím s tím vybraným reprezentantem, který tvoří průmět a průsečík těch mnoha různých přibývajících — nově nás objevujících — jak pevně doufáme. Chápu však také, že některé jsme svým zaměřením zklamali a naše cesty se rozešly, což je věc přirozeného výběru, otázka vzájemného naladění. Třetí číslo takto výrazně profilovaného časopisu, jakým se fotograf cítí být, by mělo potvrdit zvolenou koncepci a vymezit již zhruba prostor, v němž se bude do budoucna pohybovat. Mám pocit, že se základní konstrukce časopisu nyní ještě zřetelněji vyhranila. Spojujícím tématem je tentokrát „symbol“, práce s ním a postupná proměna pohlížení na něj v současném umění a ve fotografii zvlášť. Nebudu se pouštět do teoretického výkladu, proč se právě symbol stal pro nás nejnaléhavějším tématem pro volbu jednotícího kritéria k výběru autorů publikovaných v tomto čísle. Tím se bude podrobně a zasvěceně zabývat Milena Slavická ve své filozoficko-teoretické stati. Připomenu jen, že jestliže tématem prvního čísla byla „tvář“ [to jest předmět zájmu fotografa), druhého „kolektivní signatura“ [zvolenou kategorií je autor, v tomto případě autoři a fenomén kolektivního autorství), ve třetím čísle dochází opět k volbě jiného způsobu nahlížení, kdy jde o výsledný produkt fotografické tvorby, bez ohledu na to, co bylo původním zájmem fotografa, bez ohledu na formu autorství. Kategorie symbolu a práce s ním je neuchopitelná, je to ryze sofistikovaný způsob zařazení z pozice historie a kritiky umění. Proto také výběr autorů je ještě relativnější, nežli tomu bylo u předchozích témat. Navíc zatímco někteří ze zařazených umělců pracují se symbolem v celé své produkci, u dalších je v jiných obdobích jejich tvorby možno spíše mluvit o subjektivním dokumentu, konceptualismu, minimalismu, případně o něčem dalším. To je ovšem úděl uměnovědných kategorií, že neumožňují exaktní vymezení množiny uměleckých děl, které se snaží definovat. Z toho vyplývá pro mě osobně velmi příjemný poznatek, že díla některých autorů jsou prakticky nezařaditelná, a pokud ano, není toto zařazení jednoznačné. Platí to zejména o Jiřím Tomanovi, který byl dle mého zcela mimořádným zjevem české fotografie, možná největším českým fotografem mezi Josefem Sudkem a Josefem Koudelkou. Protože však zemřel náhle, příliš mladý na to, aby své rozsáhlé dílo stačil zpracovat a zveřejnit, je jeho tvorba široké veřejnosti neznámá a odborníkům známá jen ve velmi fragmentárním rozsahu. fotograf chce i v budoucnosti přinášet materiály, které by byly objevné nejen s ohledem na současné dění, ale i na málo známá díla z minulosti.
Díky volbě tématu, se také stalo, že ve výběru je několik osobností, u kterých je jejich fotografická tvorba spojena s akčním uměním a performancemi nebo záznamem objektů vytvořených pro konečný fotografický záznam, kteří si však současně ve světě fotografie vydobyli výrazné a svébytné postavení.
Další číslo fotografa bude spojeno tématem „intimita“. Také tady půjde o kategorii zpětného hodnocení fotografií bez ohledu na předmět zájmů fotografa a na formu autorství. Téma intimity získalo v posledním desetiletí zcela jiný rozměr, když především Američanka Nan Goldin svou „baladou o sexuální závislosti“ a následnými soubory zahájila vítězné tažení nejvýznamnějšími světovými galeriemi a muzey umění. I ona měla své předchůdce, ale teprve jí se podařilo podrýt a vytěsnit některá tabu v oblasti nazírání na fotografie sexuální a tělesné intimity. Vedle toho však vždy existovaly a existují fotografie intimity tiché a nešokující, které se často zaměřují na subjektivní záznam osobního, intimního prostoru. Také o těch by mělo být příští číslo fotografa.
Bohužel se nám nedaří přesně dodržovat plánovaný půlroční rytmus. Některé zahraniční materiály, ač slíbené, se ukázaly nedobytnými. Proto se toto číslo rodilo obzvlášť těžce. Přesto počítáme s tím, že původní záměr, dvě vydaná čísla ročně, bude do budoucna zachován. Číslo 4 na téma „intimita“, můžete tedy očekávat začátkem léta 2004.
Zatím Vám přeji silný zážitek ze čtení a prohlížení výtisku fotografa, který právě otevíráte.
#3 Proměny symbolu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét