Sudkovské Mostecko Antonína Dufka
Druhé posmrtné vydání alba Smutná krajina/Severozápadní Čechy 1957–1962 od fotografa Josefa Sudka (1896-1976) je neobyčejně důležité. Běží o reprodukce 89 panoramat ze sbírky Moravské galerie v Brně. Její vedoucí kurátor Antonín Dufek vykládá v doslovu (přeloženém do angličtiny a němčiny) Sudkovo Mostecko jako obraz „destrukce, smrti“. A tím jsme u záležitosti nad jiné citlivé, u interpretace.
Nerespektování dobového záměru pojmenovat knihu Severní krajina odůvodňuje Antonín Dufek citátem fotografova výroku o přismutnělé krajině Podkrušnohoří, ve snímcích pak nalézá coby společného jmenovatele deprimující šeď oblohy. Dále píše: „Mostecko tedy i z ‚řemeslného\‘ aspektu zaujímá v Sudkově tvorbě specifické místo, autor jakoby se provedením pozitivů pokoušel soupeřit s pověstnou jemností platinotisků. Obtížná reprodukovatelnost a vnějšková neefektnost jeho fotografií jistě přispěly k tomu, že připravená kniha nebyla publikována.“
V dobách, kdy Sudek hodlal Severní krajinu knižně zveřejnit, užíval opakovaně hlubotisku. Řečenou technologií vydal alba jako Praha panoramatická (1959), Karlův most ve fotografii (1961), Janáček – Hukvaldy (1971)… Coby matrice k leptání měděných válců sloužívaly negativy. Představa, že by temné pozitivy z makety Severní krajiny v čase jejího vzniku někdo přefotografovával, aby tak získal podklady pro tisk, je absurdní. Vždyť již polygrafie Prahy panoramatické vycházela z unikátů Sudkových negativů. Pozitivy tehdy sloužily výhradně k orientaci při výrobním procesu – od redaktora přes šéfredaktora k montáži skladby obrazů dle jednotlivých archů. Na rozdíl od negativů se pozitivy pražských vedut zachovaly v archivu nakladatelství Odeon. To pomocí nich vyprodukovalo ofsetovou reedici alba (1992), postrádající sytost starší verze. Vedly se tudíž úvahy, kterou z technologií pokládat za autentičtější (viz měsíčník Fotografie 1992/9). Osobně považuji za rozhodující, že Josef Sudek podle pamětníků na tisk Prahy panoramatické dohlížel. A v tomto smyslu má moje současné sympatie předtisková příprava nakladatelství KANT a finalizace Smutné krajiny firmou Pb tisk Příbram: polygraficky se album přiblížilo staromilské jakosti, včetně plátěné vazby.
Začátkem 90. let věnoval Odeon 284 archivních náhledů Prahy panoramatické Uměleckoprůmyslovému museu v Praze a z kontaktů 10 × 30 cm byla uspořádána nejedna výstava. Rovněž podobně vzniklou putovní akci Smutná krajina/Severozápadní Čechy 1957–1962 lze považovat za poučný podnik, jakkoli fotograf pořizoval ze svých panoramat exponáty v měřítku zhruba 20 × 60 cm. Takovou velikost dostaly například veduty dostupné pod názvem Mostecká krajina při nedávné komparaci Sudek/Filla v Galerii hlavního města Prahy. Pocházely z fondu Uměleckoprůmyslového musea v Praze, jež vlastní 25 zvětšenin Sudkových panoramat z 60. let.
V tomto světle se zdá, že doslovem posuzovaného alba dochází k míjení přinejmenším jednoho z rysů ducha panoramatického záběru. Ten v podání samotného Antonína Dufka nese „étos pravdivosti, která nic nesmlčuje, nevybírá, nevynechává, étos exaktního popisu, objevování světa. Je to zároveň i étos služby skutečnosti, před níž se autorský subjekt pokorně sklání.“
V témž doslovu cituje Dufek fotografova slova „nic nejde vyfotografovat, jak to je“ a připojuje příznačný komentář: „Dokument dnes nemůže být vnímán jen jako zpráva, nýbrž i jako podobenství.“ Nicméně Dufkův výklad náhledových pozitivů sudkovských vedut Podkrušnohoří ze sbírky Moravské galerie v Brně coby finálních děl vyvolává pochybnost: nedochází knižním doslovem k posunu putovní výstavou zprostředkovávaného poznání?
#5 Hranice dokumentu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét