Veronika Daňhelová & Karla Hostašová
Sen o nahotě na veřejnosti
Sny, ve kterých se procházíte na veřejnosti nazí, jsou velmi časté. Ukazují na vaši nejistotu a zranitelnost. Ale pokud se nazí cítíte ve snu dobře, značí sen spíš touhu po erotice nebo také ocenění vašich schopností. Uveřejněno na webových stránkách NCB – Neocybernetic Laboratories spol. s r.o.
Slovo erotika a se v posledních letech stalo všudypřítomnou součástí veřejného života. V komerčním světě reklam erotické náznaky a podtexty prodávají pochybné zboží a její nálepkou je označena kdejaká vulgární produkce. Pojem erotika ztratil svůj původní význam, stejně jako nahota, která je nám servírována v tak hojném množství, že ji nejen nestíháme odmítat, ale ani před ní nedokážeme utéct.
Kvantita fotografií lidského těla a genitálií je pro diváka unavující ve velké míře z důvodů určité odosobněnosti. Tělo se stalo předmětem. Nevidíme svlečeného konkrétního člověka, pouze fyzickou variantu muže nebo ženy s prázdným výrazem v obličeji, nebo v horším případě jen grimasu, která má vyjadřovat vzrušení nebo sexuální prožitek.
Přesto nadále existují fotografie, na nichž funguje nahota v jiném smyslu, a právě soubor fotografií Veroniky Daňhelové a Karly Hostašové Když vánek opře své prsty o naše vnady je toho ukázkou. Fotografický soubor Když vánek opře své prsty o naše vnady vznikl v Derby, kde autorky Veronika Daňhelová a Karla Hostašová strávily půl roku.
Vzdálenost mezi jejich domovem v Čechách a anglickým městem Derby nebyla velká, přesto jakoby se jednalo v jistém smyslu o dva rozdílné světy. Tento „nový svět“, cizí prostředí ovlivňuje naše chování, jakkoli si to nechceme připustit. Identita spojená s minulostí a zázemím se rozplývá a nezbývá než obhájit sami sobě svou totožnost. Veronika Daňhelová a Karla Hostašová vidí své místo v seriozním anglickém prostředí tak, jak jej vyjádřily s lehkostí a vtipem ve svých akcích zaznamenaných na jejich fotografiích.
Podstata jejich fotografií je v jednoduchosti, kterou aniž by si ji v momentě focení uvědomovaly, sdělují své pocity. Jsou to pocity nepatřičných a nezapadajících bytostí potulujících se po okolí, které čím více zkoumají, tím více se mu odcizují. Nahota ve fotografiích Veroniky Daňhelové a Karly Hostašové zajisté na první pohled působí eroticky. Erotika přítomná ve fotografiích nehraje ale úlohu zásadní. Autorky se totiž na fotografiích odhalují mnohem osobněji. Jejich zranitelnost a nejistotu střídá drzost a neexistuje lepší způsob, jak popsat místo, kde rostou nádherné platany.
#10 Erotikon
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét