Fotograf Magazine

#43 sběratelství

Toto vydání vybočuje z řady tematických čísel. Je totiž věnováno oslavám dvaceti let časopisu. A jak už to tak při narozeninách bývá (a zvlášť těch kulatých), vzpomínky na uplynulé se protínají s budoucností. Proto je toto číslo věnované našim aktivitám a jejich shrnutí a dále talentům, kterým věříme. Místo zadní části věnované obvykle teorii a aktualitám jsme se rozhodli vytvořit uvnitř čísla speciál věnovaný tématu, které po mnoho let diskutujeme, ale nyní nastal čas jej otevřít, seriózně ukotvit a díky tomu prostředí trhu s uměním u nás i změnit. Řeč je o sběratelství.

Co se za dvacet let existence Fotografa stalo? Nacpat pocity a významné milníky Fotografa za posledních dvacet let do pár řádků je čirý nesmysl. Ale občas takové věci děláme. Takže co nejvíc telegraficky: O obsahu se rokovalo prvních pět let velmi dřevně, bez připojení k internetu a s papírovými katalogy, které vážily asi tunu. Pak přišla myšlenka otevřít vlastní výstavní prostor, protože se nám zdálo, že přesně tohle v Praze chybí, což jsme si řekli o rok později i v případě festivalu fotografie, a rovnou jsme ho založili. Zní to trochu romanticky, naivně a šíleně a přesně tak to také probíhalo. Mezitím jsme hnali galerií deset výstav ročně, festival šířili po městě každý podzim a časopis cpali pod nos čtenářům u nás i v zahraničí. Pak se všichni shodli na bezva nápadu časopis vydávat o číslo častěji a mezitím si střihnout ještě rok a půl rezidencí pro umělce a kurátory ze zemí Visegrádu plus Gruzie. Spousta nápadů, co sem nepíšu, také nebylo dobrých, a proto si je raději už ani nepamatuju. Každopádně ale vím, že na těch dvacet let jednou budu vzpomínat a že je nás takových možná víc.

Je poněkud symbolické, že právě letos Fotograf vstoupil do mezinárodní fotografické platformy Futures, a stal se tak členem organizace zaměřené na podporu nově objevených talentů v Evropě. Spolu s dalšími partnery tvoříme podstatný bod na mapě Evropy, což dává našemu konání další širší smysl. Futures na jedné straně pomáhá zviditelňování talentů, kteří nejsou limitováni věkem, a zároveň upoutává pozornost na samotné médium a témata referující o stavu současného světa. Fotograf magazín každý rok nominuje pět umělců či umělkyň pracujících s médiem fotografie, kteří kromě honoráře získávají možnost profesního rozvoje v rámci platformy. Jejich prezentaci tentokrát věnujeme všechen prostor rubriky profily.

Při této výjimečné příležitosti jsme si dali za cíl vykročit z našeho klasického uměnovědného zaměření a vytvořit speciální vydání, které bude umět i jiným cílovým skupinám vysvětlit sílu potenciálu kvalitní umělecké fotografie a důvody, proč ji začít podporovat a sbírat. Po založení veletrhu Paris Photo v roce 1997 prohlásil jeho zakladatel Rik Gadella, že fotografii už chybí jen trh. A to je bonmot, který jsme se rozhodli vzít letos vážně ve vztahu k domácímu českému prostředí. Je to téma na poli média fotografie opomíjené a tím víc považuji za podstatné k němu seriózně a chvílemi i lehce edukativně (profesionálové prominou) přistoupit.

 

Markéta Kinterová,
šéfredaktorka




180