#3 proměny symbolu — Tendence
Shirley Wegner
![Shirley Wegner](https://fotografmagazine.cz/wp-content/uploads/2017/04/wegner-266x332.jpg)
Zatímco ve Spojených státech, Velké Británii, Francii a dalších zemích s velkým množstvím přistěhovalců stojí problém emigrace už dávno v centru zájmu politiků, sociologů, psychologů i umělců, v České republice se mu až donedávna mnoho pozornosti nevěnovalo…
Read moreSylva Francová ukončila letos Akademii výtvarných umění v Praze diplomní prací v ateliéru nových médií vedeném Veronikou Bromovou. Jako svůj závěrečný školní projekt vytvořila cyklus digitálních fotografií nazvaný Portréty žen…
Read morePráce Terezy Kabůrkové (1980) přestavuje oscilaci mezi fotografií a malířstvím, která se projevuje v obou médiích. Svobodně a osobně chápaná kresba zasahuje do jejích fotografií, prolíná se s nimi a v nich se sama transformuje, v (marném?) hledání ideálního jazyka…
Read more1+1, první společná výstava Jiřího Thýna (1977), studenta fotografie ateliéru prof. Pavla Štechy na VŠUP, a Adély Svobodové (1978), studentky ateliéru prof. Michala Bielického na AVU, je výsledkem citlivé sebereflexe společného soužití v poněkud stísněné žižkovské garsonce…
Read moreV posledním souboru deseti barevných fotografií Memory hledá Silvie Milková (1976) vztah mezi emocemi a pamětí, mezi přítomností a minulostí. Autorka se vymezuje vůči vzpomínkám se silnějším emocionálním nábojem, východiskem pro vyrovnání se s minulostí jsou pro ni osobní momentky z posledních let zachycující přátele, místa a věci…
Read moreV roce 2004 proběhla v pražské Galerii Velryba výstava dvou mladých výtvarníků Filipa Lába (1976) a Báry Mrázkové (1978) Americká noc. Autoři pracující v týmu se představili společnou sérií osmi velkoformátových fotografií (180 × 137 cm a 115 × 89 cm) doplněnou poměrně krátkou, leč vtipnou a trefnou videosmyčkou…
Read moreV této sérii fotografií přijímá Alastair Levy postupy, které známe z konceptuálního umění či performance a spojujeme si je se jmény jako Hamish Fulton nebo Richard Long. Fotografie se tak ve výsledku stává dokumentací události nebo performance; uměleckým dílem je zde performance…
Read moreAčkoliv se v 90. letech zdálo, že o slovenské momentní fotografii ještě dlouho příliš neuslyšíme (vedle nestora slovenského dokumentu Károla Kállaye se zde výrazněji profiloval jen Andrej Bán), počátek nového století nečekaně přinesl několik výrazných osobností mladé generace…
Read moreZákladními rysy prací Tomáše Ludvíka (1980) jsou preference konceptuálního přístupu a rezignace na estetickou stylizaci a manipulaci ve fotografii. V užším pojetí se Ludvík svým absolventským souborem (doplněným kriticky zaměřenou teoretickou statí, viz Fotograf 2005/5: str…
Read moreIvars Gravlejs, posluchač magisterského studia FAMU, na sebe upozornil již předchozími pracemi, které je možné volně zařadit do proudu klasického dokumentarismu. Jeho současná tvorba se odlišuje především výrazným posunem v oblasti myšlenkové…
Read moreOndřej Přibyl (narozen 1978, od roku 1999 ateliér fotografie VŠUP v Praze) si rád vybírá náměty, které dobře ilustrují civilizační problémy v širších společenských souvislostech…
Read more… vysvětluje Tomáš Souček (1975) a svou poznámkou nabízí klíč k chápání tvůrčího přístupu uplatňovaného nejen na představeném souboru barevných fotografických tisků Provizorní působiště (2002), ale také v další práci…
Read moreSoubor darksideMarkéty Kinterové sestávající z fotografií, které autorka našla na internetu a v novinách, či je převzala z televizního vysílání, se zaměřuje na různé podoby zla. „Ruffovský“ koncept přivlastnění si novinových a jiných obrazů jejich vytržením z původního kontextu Kinterová posouvá jejich výběrem do tematizovaného celku…
Read moreMohla bys charakterizovat fotografický archiv, s nímž pracuješ – jak ses k němu dostala, jaký k němu máš vztah?
Poprvé jsem se s ním setkala, když byl uložený v krabicích od bot v koutě předního pokoje v dědečkově domě…
Read moreFotografie Hannah Guy, letos sedmadvacetileté studentky University of Arts v Londýně, jsou tvořeny podle přívětivé a nekomplikované matrice. Jejich výpověď se začala skládat v mnoha „běžných“ obměnách dávno před tím, než ona sama vzala poprvé do ruky aparát…
Read moreVšechny šťastné rodiny jsou si podobny, každá nešťastná rodina je nešťastna po svém.
/L.N. Tolstoj, Anna Kareninová/
Ve své bakalářské práci nazvané Nevyzvednuto, jíž v roce 2004 završila studium fotografie na Surrey Institute of Art & Design, pracuje Katherine Thurlow s nalezenými fotografiemi…
Read moreVidea Ondřeje Brodyho, které občas produkuje společně s Markem Therem, si dlouhodobě udržují svoji nezaměnitelnou značku. Ta je charakteristická neobvyklou dávkou absurdity a nesrozumitelnosti, která občas hraničí s nesnesitelností…
Read moreBudeme se zabývat sérií krátkých filmů současného mladého autora Xaviera Gautiera (narozen 1974), využívajícího strategii recyklace starších „obrazů“ – ať už fotografií, filmových sekvencí či jiných modů analogového obrazu, který v anglosaském diskurzu spadá pod termín picture…
Read morePodivně srozumitelná je povaha věcí, od kterých již nepožadujeme jejich původní funkci. Například nalezené nebo sbírané předměty, ve kterých se spojuje přežívání hotového stavu věcí a náš od začátku odvíjený vztah k nim, posunují někdy ony přezrálé události zpátky až ke hranicím jejich uskutečnění…
Read moreZákonitost vývinu předurčila kariéru Tomáše Hrůzy (dále jen T.H.), jež naplňuje vzorec, který by posvětili i sociální antropologové. Křížením potenciálního umělce, zemědělce a šumavského poutníka nemohlo vzniknout nic rustikálnějšího než fotograf v krajině, “něžný turista”, jak ho v hrabalovské přesmyčce nazývá J…
Read moreTo dobrodružství znala již antika: Naložit loď odhodlanými muži a ženami, nástroji a zbraněmi, vydat se do odlehlých, nesrozumitelných a nepřátelských pustin a založit tu město. Loď neuveze město, z něhož vyplula, a všechno, co zakládá pocit domova, v hmotné podobě…
Read moreUválená tráva, vyšlapaná cesta, kůl zaražený do země k vytyčení pozemku, odpadky na pláži, monogram vyrytý do kmene stromu, scenérie vykreslená v citlivé vrstvě filmu. Stopové prvky lidské přítomnosti v krajině, letmé náčrty jejího zabydlování, jež se mohou opakovaným prokreslováním přeměnit na více či méně násilné manévry s trvalými důsledky, nebo pominout s odezněním lidských kroků…
Read moreDnešní fotografové, kteří chtějí pracovat klasickým způsobem a přitom originálně, jsou postaveni před hustou a spletitou tradici, která často až krutě odráží každý pokus o tematické či výrazové novátorství…
Read moreNa londýnské College of Communication připravil v této době Jan Čihák k prezentaci svou magisterskou práci nazvanou The Hunt. Tento soubor otevírá v parafrázi žánrů a používaných postupů úvahu o osobitém vztahu fotografie k pojmu pravdy a jejímu „dočasnému“ uchování, ale též o vlastním působení autora v této oblasti vyjadřování…
Read morePohledu do krajiny sluší často němý komentář. Lidskému pohnutí připomíná, jak dokáže být tato suverénní kulisa vřelá, ale také netečná ke všem zvykům či emocím, které si pozorovatel před rozlehlý horizont přináší…
Read moreKarin Müller pochází z Luzernu ve Švýcarsku, kde také vystudovala grafický design. V letech 1996–99 žila v Praze a studovala na katedře fotografie FAMU. V současné době žije a pracuje v Berlíně…
Read moreV rámci projektu Konfrontace, který probíhal v Pražském domě fotografie, jsme měli možnost setkat se i s tvorbou Ateliéru fotografie FUUD Univerzity J. E. Purkyně. Deset studentů prezentovalo svoje práce v tematickém zadání Subjekt – Objekt…
Read moreV oblasti současného umění fotografie představuje série velkoformátových fotografií s názvem ID 2000 Borise Missirkova a Georgi Bogdanova klíčové dílo. Zobrazuje generaci Bulharů, kteří po pádu komunismu prožili nejvýznamnější roky svého mládí ve snaze napodobit západní rituály a pojetí života v duchu povrchních představ vytvořených médii…
Read moreJesper Alvaer, Nor studující v atelieru grafiky Vladimíra Kokolii na pražské Akademii výtvarných umění, vstupuje do českého výtvarného povědomí hlavně technickým médiem videa, jemuž se v posledních letech věnuje…
Read moreTomaž Gregorić je absolventem ateliéru grafického designu na Akademii výtvarných umění v Lublani. V roce 1994 odjel na roční stáž do Londýna a rozhodl se věnovat výhradně fotografii…
Read morePsát dohromady o fotografii a Janu Šaldovi je ošidné. Fotí prostě, ale své práce interpretuje jako Karel Jaromír Erben. Pařezy s vyvrácenými kořeny pro něj představují zakleté lidi, koruny vrb jsou lidé mezi sebou propojení, plakátovací sloupy zas staří dědečkové, moudří rádcové…
Read moreLinda Urbánková (1978, absolventka VŠUP) se ve svých fotografických souborech a videích zaměřuje téměř výhradně na osobní témata. Ve svých starších pracích (Pořád ještě z tebe šílíme, 2001, Dorty pro mne, 2003), ve kterých se obvykle sama inscenovala do určitých situací, tlumočila své aktuální prožívání…
Read moreTěžko se dají popsat ty rozporuplné pocity přízračna a něčeho nepatřičného, které jsem si prožíval, když jsem v dětství nacházel nedaleko Pradědu v osamělých křovinách uprostřed pastvin zbytky budov, na mýtinu uprostřed lesa jsme chodili do starého sadu na třešně a šikmo lesem v pruhu nerostly stromy, zato tam stál patník a pod spadaným jehličím se dalo narazit na kočičí hlavy…
Read morePeter Homola (1977, diplomant prof. Miloty Havránkovej VŠVU Bratislava) nás cyklom farebných fotografií Building Walker (2006) presviedča o nevyčerpaných výrazových a obsahových možnostiach fotografie zachytávajúcej architektúru…
Read moreRoku 1969 vykopal Jan Dibbets do trávníku díru ve tvaru nepravidelného lichoběžníku. Poté ji z určitého úhlu vyfotografoval – tak, aby na výsledném snímku vypadala jako čtverec (Perspektivní oprava: čtverec v trávě, Vancouver 1969)…
Read moreFotografie Petra Willerta (1981) vznikají teprve několik posledních let, ale i tak je můžeme označit za osobitý fenomén. Jestliže Jindřich Štreit na malé ploše Bruntálska do jisté míry naplňuje výrok „vesnice je svět“ a také Viktor Kolář již páté desetiletí podává výpověď o lidské existenci v prostoru Ostravy, o generaci mladšímu a v sousedství žijícímu Petru Willertovi se stalo tímto mnohovrstevnatým mikrosvětem babiččino bytovkové 2+1…
Read more
pohlaví: muž
věk: 27
povolání: student Umprum
město: Praha
Současný život ve velkých městech.
Umění, které vzniká v dnešní době, v dnešní společnosti je ve velmi významné míře ovlivňováno technikou, technologiemi a jejich zrychlujícím se vývojem…
Read more„Vizuální záležitosti“, tak většinou Jan Lesák (1984), student ateliéru fotografie FUUD UJEP, stručně charakterizuje své práce. Jeho soubory v hojné míře kombinují různé principy osvojení…
Read moreViktor Szemzö (1983) žije v Bratislavě, ne však na sídlišti, ale ve starém městě. Nejznámější a největší bratislavské sídliště Petržalka postavené na místě tradiční slovenské vesnice, navíc v zátopovém území Dunaje, a tudíž protínaném četnými vodními kanály, jej fascinovalo natolik, že je fotografoval několikrát…
Read moreSimultánní perspektivy Lisy Byrne připomínají Eadwearda Muybridge, jeho studie mužů, žen a zvířat v pohybu, a na první pohled tak působí jako vědecký experiment. Fotografie rozkolísaných postav sledují obraz těla v čase…
Read moreSny, ve kterých se procházíte na veřejnosti nazí, jsou velmi časté. Ukazují na vaši nejistotu a zranitelnost. Ale pokud se nazí cítíte ve snu dobře, značí sen spíš touhu po erotice nebo také ocenění vašich schopností…
Read moreRyan Pfluger (*1984) je mladý americký fotograf, čerstvý absolvent School of Visual Arts v New Yorku. Věnuje se skoro výhradně portrétní fotografii, a to jak ve své volné tvorbě, tak v podobě komerčních zakázek pro časopisy…
Read moreSetkání s erotikou a sexem je vděčným tématem pro ty, kteří dokáží těžit nejen ze svých tělesných rozkoší, ale s nadšením ještě vytvářejí umělecké záznamy inspirované pocitem okouzlení světem tělesných vášní…
Read moreNa konci sedmdesátých let Jean Baudrillard napsal do své knihy O svádění několik pěkných vět k obscénnosti: „Tradiční obscénnost má ještě jakýsi obsah sexuální transgrese, provokace a perverze…
Read moreRadeq Brousil (1980), studia a stáže: Brusel, Montreal, Praha. Založil systematické budování svého mýtu na úmyslné subverzi. Vizuální roztříštěnost je pro něj autentickým výrazem současného prožívání i zřejmě i uchopování světa…
Read moreBarbora Tichá is quiet (play on words here: Tichá in Czech means quiet)…just like she herself says in the animation…through the mouth of her friend who despises her precisely for this characteristic…
Read moreGeorge Hladík (1982) se po studiích v ateliéru digitálních médií na FUUD UJEP v Ústí nad Labem přestěhoval na pražskou AVU do Školy nových médií Veroniky Bromové. Ve své živelné tvorbě, pro niž je charakteristický konceptuální přístup, využívá počítače, fotografie, ale především videa, a to nejtypičtěji jako prostředku dokumentace akcí…
Read moreVěci vyrobené lidmi (The Things Made by People) (2003, 1472 fotografií velikosti 9×13 cm).
Umělecké dílo zhotovené pro mou první samostatnou výstavu, která se uskutečnila v galerii Jelení v říjnu roku 2003…
Read moreAlex Plucer-Sarno je akční umělec, umělecký kritik, přední ruský odborník v oblasti aktuálního umění. Jeho blog (http://plucer.livejournal.com) je nejčtenější revue o umění nejen v rámci ruské sekce LiveJournal, ale rovněž mezi všemi internetovými periodiky a tištěnými časopisy o umění ve východní Evropě (pouze za březen 2008 zde byl zaznamenán milion návštěv a pět tisíc komentářů)…
Read moreTato recenze je nestandartně osobní, protože jsem se na tvorbě videa Matěje Smetany aktivně podílela. Začalo to tím, že obeslal a obvolal své známé s žádostí, aby si sebou na večírek přinesli jakoukoli věc, kterou by rádi ve smyslu animovatelnosti použili v jeho novém videu…
Read moreVe světě srozumitelný a často používaný termín „Helsinská škola“ nemůže
rozkrýt jemné nuance fotografické tvorby finských autorů. Jistě, v jejich tvorbě
lze dohledat řadu shodných rysů a přístupů motivovaných zejména vztahem jedince k přírodě…
Práce Petry Steinerové, absolventky pražské FAMU, je mimo jiné typická svojí klasickou fotografickou kvalitou. Steinerová vytváří rozměrnější filmový materiál, který je ve výsledném řešení ponechán v kontaktních kopiích, nebo naopak použit jako kvalitní velkoformátové zvětšeniny…
Read moreAutorka, studentka katedry fotografie FAMU, Klára Žitňanská se ve svém fotografickém souboru Rodina rozhodla rodinu odosobnit. Činí tak ve dvou rovinách: v jazykové a ve vizuální. Ono jazykové odosobnění spočívá v tom,
že členy své rodiny pojmenovala – jak sama říká – „čítankově“…
Silvie Kolevová (*1979) je výraznou osobností mladé generace českých fotografů, pro niž jsou typické momenty globálních přesahů
a multikulturalismu, stejně jako souběžné hledání lokální identity a vztahování
se k vlastním kořenům…
Přes otevřené okno proudil místností chladivý ranní vzduch, peřiny zašustily
a ona se v posteli dlouze protáhla, jako kočka, pomyslel jsem si. Přitom se
ke mně otočila čelem a z její tváře na mě zářil ruměnec…
Výstavní projekt Terezy Janečkové (studentky I. ročníku doktorandského
studia AVU Praha) a teoretičky audiovizuální kultury Pavlíny Míčové byl poprvé
prezentován v roce 2005 v sérii fotografíí v životní velikosti…
[…] jsou žité životy úzce propojeny s životy vyprávěnými a obojí je na sobě
navzájem závislé. Paradoxně lze říci, že příběhy, které se o životě vyprávějí,
zasahují do žitých životů ještě dříve, než byly prožity, aby mohly
být vyprávěny…
Inspirovány Ballardovými literárními vizemi modernistického architektonického designu a jeho prorockým pohledem na technologický zánik urbánního životního prostředí předkládají Ruiny budoucnosti pozorovateli fotografickou kritiku dědictví urbánního plánování 70…
Read more„Poznanie cez montáž umožňuje považovať realitu za‚ modifikáciu‘.“[ref]In: Didi-Huberman, G.: Pred časom (Dejiny umenia a anachronizmus obrazov). Kalligram, Bratislava 2006, s…
Read moreNesetkávají se jen hory s horami a lidé s lidmi, setkávají se také lidé s horami a hory s lidmi.Stejně tak se míjejí, pokud se vzájemně neosloví. Když se začaly konat performance v 70…
Read moreV září letošního roku představilo prestižní Muzeum umění ve Filadelfii 19 fotografických obrazů Milana „Fana“ Blatného (nar. 1972 v Brně) z jeho cyklu fotografických mandal. Po technické i estetické stránce jde o originální zvětšeniny na stříbrné emulzi, čerpající z autorova mnohaletého zájmu o východní filosofie…
Read moreOtázka, jak interpretovat umělecká díla, je jednou z nejdůležitějších součástí teorie umění, estetiky a celé řady dalších vědeckých (i kvazivědeckých) oborů. Má divák právo si o díle myslet, „co chce“, anebo se musí pokusit rekonstruovat autorovo uvažování? Co směr, co teoretik, to jiný názor…
Read moreU několika nezávislých prací Terezy Severové, které bychom kvůli jednoduchosti mohli pro tuto příležitost sjednotit titulem jedné z nich Filling, je zřejmá vzájemná souvislost…
Read moreVztah mezi obrazem a zvukem, viděným a slyšeným, byl v průběhu západních dějin povětšinou homologický: slyšený zvuk měl svůj viditelný zdroj, k němuž odkazoval a v němž byl ukotven…
Read moreJan Malý (1983) se zabývá černobílou i barevnou fotografií, počítačovou grafikou, vytváří prostorové objekty (dioramata, plastiky aj.) kombinující vlastní i nalezené fotografie, nalezené věci a materiály, často drobné reklamní předměty, hračky apod…
Read moreLokální patriot, kterému na vytvoření většiny výstavních souborů stačí babiččin dvoupokojový byt a jeho nejbližší okolí. Po celou dobu svého studia v Ateliéru reklamní fotografie Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně plní jedno školní zadání za druhým pozorným sledováním tohoto skromného biotopu…
Read moreVětšina fotografických souborů Kamily Musilové se vyznačuje obdobným přístupem k tělu jako objektu, který byl zbaven vlastního života a identity a proměnil se v pouhý produkt. Vycpaná zvířata ze souboru Plyš myslí, že je víc (2007) fotografovala ve sterilním muzejním prostoru, který minimalizovala a „vyčistila“ od jakékoli stopy reálného prostředí…
Read moreV letech 2000–2003 jste studovala fotografii a polygrafii na londýnské University of the Arts. Co Vás tehdy nejvíc zajímalo a jaké byly Vaše cíle?
V tom období jsem spolupracovala s několika velmi talentovanými absolventy oboru móda na fakultě Central St…
Read moreObvykle automaticky předpokládáme, že s módní fotografií jde ruku v ruce komerčnost. Předpokládejme tedy, že je tomu tak i v případě malého českého trhu, kde se po dlouhých letech netržního prostředí a nedostatku módní fotografie stále hledá…
Read moreAutor textu zná autora fotografií příliš dlouho a dobře, než aby v souboru SOFT neviděl odraz jeho zálib, soukromého a profesního života a koneckonců také obzor komunikace, kterou léta vede se svými přáteli-umělci…
Read moreZobrazit hluché místo života, jakýsi meziprostor, který je téměř nedefi- novatelný, je velkou výzvou i pro zkušeného autora. Juliana Křížová a Jakub Vlček, studenti ateliéru reklamní fotografie na Fakultě umění a designu Univerzity J…
Read moreNalezení znaku, aspektu, který má přinášet svědectví o určitém kulturním prostředí – ať už se jedná o místní či časové určení – provází vyvažování mezi objektivním a subjektivním stanoviskem…
Read more…no ono se to někdy používalo jako pomůcka u kreslení, ale taky se tím kopírovaly nějaký věci a postupně se to hrozně zrychlovalo. No a samozřejmě se experimentovalo a když to vypadalo zajímavě, tak to najednou někdo prohlásil za umění…
Read morePřemýšlím o krajině, kterou vidím na fototografiích a sama sebe se ptám, proč ji Tereza Havlínková fotila. Co ji vedlo k tomu, že si vybrala tento motiv, na základě čeho proběhla tato selekce? V jejích fotografiích krajin není primárně důležitý motiv zobrazovaného…
Read moreNalezené fotografie pocházející z rukou anonymů, momentky zobrazující životy nám již neznámých lidí v sobě skrývají výzvu a zároveň vzbuzují značné rozpaky, jak s nimi naložit…
Read moreJak je dobře známo, pro historiky umění je dodnes umění 70. a 80. let dost obtížně dohledávaným obdobím, často úplně postrádáme jakýkoli tištěný doklad o realizaci výstav. Díla v těchto dekádách vystavovaná často pouze v neoficiálním prostředí ateliérů nebo na chodbách periferních kulturních středisek mimo dosah totalitní kulturní politiky nebyla mnohdy ani zdokumentována nebo publikována…
Read more