Elżbieta Jabłońska
Při listování stránkami minulosti
Byla to ona kdo tvořil páteř rodiny
Oddaná silná něžná i moudrá Koho by to mohlo překvapit
S jakým šarmem dokáže vyléčit manželovy bolístky
Rozesmát plačící děcko
Její výhradní prací je být matkou na plný úvazek
Rodina nadevše
Superžena
3 děti muž a prádlo na šňůře
Superžena
Není pochyb že i do práce to stihne včas
Je živoucí zázrak Hotový klenot
Chlapci měli byste smeknout Před touhle superženou
Nelze to zpochybnit Nelze to popřít Fakt zůstává faktem
Ona je superžena a tím to hasne
Říkejte si tomu intuice říkejte si tomu nesmysl
Ale ženskému doteku se ani zdálky nic nevyrovná
Krása z ní tryská navenek i uvnitř
Když se hodí do gala je z ní kočka jakou bys těžko pohledal
Je ti dobře známo
Že je profi řidička učitelka šéfkuchařka i zdravotní sestra
A životním zkouškám jimiž jí osud častuje se ona staví čelem
My všichni jsme jedna
Hrdinou zůstává
neopěvovaná
Superžena
Melinda Schneiderová (překlad Věra Chase)
V roce 2002 na ploše billboardů umístěných ve více než tuctu největších polských měst představila galerie Outdoor Gallery AMS projekt Elżbiety Jabłońské nazvaný Gry domowe (Domácí hry). Zmíněné práce představují pouhý fragment daleko většího cyklu nazvaného Supermatka, který byl současně vystaven v národní galerii současného umění Zachęta ve Varšavě. Zmíněné dílo bylo též vystaveno formou instalace sestavené z prostorově oddělených velkoformátových tisků propojených s jakýmsi hřištěm či společenskou místností určenou pro děti. Fotografie zobrazují ženy (ženu) v jejím „přirozeném prostředí“, tedy doma: v kuchyni nebo v obývacím pokoji. Žena držící syna na kolenou. Žena převlečená do kostýmu Supermana, přičemž v následujících epizodách projektu vystupuje též v úboru Spidermana a Batmana.
#11 Performance
Content
- ––– Profily
- Petra Skoupilová
- Kateřina Šedá
- Nina Beier & Marie Lund
- Isabela Grosseová & Jesper Alvaer
- Barbora Klímová
- Martin Zet
- Elżbieta Jabłońska
- ––– Teorie
- Rozhovor Pavlíny Morganové s Marinou Abramovićovou
- ––– Tendence
- Pavel Ryška
- Barbora Tichá
- George Hladík
- Silvina Arismendi
- Ivars Gravlejs
- Matěj Smetana
- ––– Portfolia
- Václav Stratil
- Jiří Surůvka
- Irwin
- Ulay
- Jiří Kovanda
- ––– Recenze
- Koudelkovo svědectví o invazi
- Paměť české fotografie a svět před zrcadlem
- ––– Události
- Transphotographiques 2008 v Lille
- Rencontres d'Arles 2008
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét