#44 empatie
Schopnost vcítit se do druhých je konstruktem, který nás provází teprve několik století. Neznamená to, že by do té doby taková dovednost neexistovala. Pojem empatie však vytváří pole, v němž ona schopnost kmitá od pochopení protistrany po porozumění vlastnímu já. A protože takové hřiště může být poměrně rozprostraněné a míče empatií mohou být pinkány od jedné strany na druhou, rozhodli jsme se, že tomuto poli věnujeme celé číslo časopisu.
Empatii si nejčastěji v souvislosti s fotografií spojujeme s dokumentárním přístupem.
Je zároveň důležité upozornit na apel Marthy Rosler, Allana Sekuly či Arielly Azoulay, kteří poukazují na jev, kdy snímky z konfliktních zón spíše pomáhají zachovat zavedené politické a sociální role a posilují již existující stereotypy. Na druhou stranu výběrem různorodých autorských přístupů se snažíme vystihnout pestrou škálu takových postojů, jako je péče, rovnost genderu a rasy (např. non-white gaze) a které nabízejí alternativu a nový pohled také z hlediska etiky a způsobu vcítění se do pozice druhých.
Fakt, že to s empatií není úplně snadné, potvrdí hned dva texty, které z hlediska filozofie představí fascinující vývoj pojmu a s ním svázanou dvousečnost v sekci Teorie od Tomáše Dvořáka anebo přinášejí zjištění, že žádná teorie empatie nezkoumá způsob, jak se člověk vciťuje sám do sebe, na což v rubrice Téma upozorní Alice Koubová. Rozhovor s Palem Fabušem zamyšlení posune směrem k umělé inteligenci a poněkud zastaralému vzorci, kterým ji vnímáme, pokud ji neustále připodobňujeme k člověku, a také se vztáhne k neurodiverzitě, kterou netřeba nadále vnímat jako poruchu, ale jako šanci na větší rozmanitost.
Markéta Kinterová,
šéfredaktorka
Content
- ––– Báseň
- Smyslová sounáležitost: vzdálené hraní
- ––– Intro
- Smyslová sounáležitost: vzdálené hraní
- Empatie
- ––– Téma
- Empatie a výraz
- ––– Projekt
- Marie Lukáčová
- Hiep Duong Chi
- JaCobra
- ––– Profily
- ANDYMKOSI
- Radek Brousil
- Sráč Sam
- Aneta Grzeszykowska
- Lidé objektivem Alexandra Chemkeneva
- Krzysztof Gołuch
- Svědectví Markéty Luskačové
- ––– Rozhovor
- Poselství sběratelům
- Neustále být připraven na to, že věcem nerozumíme
- ––– Wanted
- Nicola Moscelli
- Marija Mandić
- Lan-Xi Ruan
- ––– Teorie
- O dvojí empatii
- ––– Profil instituce
- Muzeum fotografie v Krakově
- ––– Recenze knih
- Welcome: Interdisciplinary Look On The Migrant Crisis
- Ways of Being
- Posthuman Feminism
- Kde to jsem? Poučení z lockdownu pro pozemšťany
- Inclusions
- ––– Autorské knihy
- It Was Once My Universe
- Deníky
- David Bowie
- Praga Obscura
- Kurz / Ewolucja imperium 1988-2022
- ––– Anketa
- Anketa: Fotografické turbulence na trhu s uměním
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét