Edwin Zwakman
Fikce výstižnější než sama skutečnost
Tento nizozemský autor, absolvent Akademie van Beeldende Kunsten Rotterdam (1993) a Rijksakademie Amsterdam (1997), se narodil v Haagu roku 1969. Bývá označován za následovníka fotografických konceptualistů Cindy Shermanové či Jeffa Walla. Ještě výraznější spřízněnost se Zwakmanovými aktivitami však můžeme dohledat ve tvorbě mezinárodně etablovaného amerického autora starší generace Davida Levinthala (1949) či maďarského fotografa střední generace Dezsö Szabóa (1967). I oni zachycují uměle vytvořené environmentální struktury, pohybují se však ve zcela odlišných tematických rovinách. Levinthal ve fotografických cyklech Mein Kampf či Hitler Moves East reaktivuje kolektivní historickou paměť euroatlantické civilizace, anebo glosuje opulentní civilizační excesy ve snímcích ze sérií Baseball, popřípadě Desire. Szabó v uměleckých projektech Black Box, Tornádo a Expedition rekonstruuje a vizualizuje katastrofické scénáře masmediálních agentur. Společným prvkem tvorby zmíněných autorů je snadná zaměnitelnost fikce a skutečnosti. V jejich postoji můžeme vysledovat kreativní přístup přítomný ve všech etapách percepce a transformace reality v technický obraz. Stejný prvek – umělou konstrukci – bychom však, tak jako na jejich fotografiích, mohli najít kdekoliv v zemi, z níž Edwin Zwakman pochází.
#9 Architektura
Není skladem
Content
- ––– Úvod
- Barthes: punctum architektonické fotografie
- Fotografie a architektura
- ––– Profily
- Michael Pfisterer
- Daniel Mirer
- Annemie Augustijns
- Andrzej Kramarz & Weronika Lodzińska
- Alexander Seizov
- ––– Teorie
- Marginální architektura
- ––– Tendence
- Martina Novozámská & Jan Vaca & Jaroslav Vraj
- Petr Homola
- Kateřina Držková
- Petr Willert
- Michal Šeba
- Jan Lesák
- Viktor Szemzö
- ––– Historie
- Přesah realizmu k metafyzice
- Tajemství Josefa Sudka: mezi slohy
- ––– Portfolia
- Jiří Poláček
- Thomas Kellner
- Jaroslav Beneš
- Edwin Zwakman
- Drahomír J. Růžička
- ––– Recenze
- One man show: Jiří Hanke
- S velkým odstupem velká blízkost
- Glocal Girls na Praguebiennale 3
- Dohledávání Josefa Sudka
- Obrazy a předobrazy
- ––– Události
- Dvě tradice: mezi minulostí a budoucností
- Transphotographiques
- Vídeňský měsíc fotografie
- Měsíc fotografie v Krakově 2007
- Newyorský veletrh AIPAD
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét