Fotografie a fonograf: kořeny indexického paradigmatu
Italský kulturní historik a teoretik Carlo Ginzburg proslul zejména svými „mikrohistorickými“ studiemi – texty zaměřenými na každodenní, lokální a individuální události, osoby či komunity, v jejichž příbězích zároveň prosvítají obecnější problémy dané doby. Rekonstrukce minulosti v její jedinečnosti je u Ginzburga vedena v první řadě snahou o odhalení způsobů, jimiž lidé v konkrétních situacích jednali, vnímali a mysleli. Svůj přístup vysvětlil a obhájil v řadě metodologických pojednáních, mezi nimiž vyniká jeden z vůbec nejpronikavějších příspěvků k intelektuálním dějinám a metodologii humanitních věd, esej Stopy: Kořeny vědeckého paradigmatu z roku 1978.1 Ginzburg v ní představuje nástup epistemologického modelu na konci devatenáctého století, založeného na čtení zdánlivě nepodstatných, nepatrných detailů coby symptomů nějaké komplexnější, přímo nepřístupné skutečnosti. Tuto metodu osvětluje na třech vzájemně souvisejících případech: technice určování autorství uměleckých děl Giovanni Morelliho, psychoanalytické metodě Sigmunda Feuda a detektivních postupech Sherlocka Holmese.
#25 populární hudba
Content
- ––– Publika
- Stefan Ruiz
- ––– Hudebníci jako fotografové
- Mardoša
- ––– Backstage
- Petr Hlaváček
- Václav Tvarůžka
- ––– Role fotografie v konstrukci hvězd
- Anton Corbijn
- Jan Ságl
- Björk, evoluce
- ––– Produkce
- Christian Patterson
- Michael Schmelling
- Andrew Thomas Huang
- Jason Evans
- dis
- ––– Projekt
- Chaos je dominantní silou ve světě
- Nutné zlo
- Některé usvědčující fotografie
- Groupe Guma Guar
- ––– Na pódiu
- Mardoša
- Anton Corbijn
- Jan Ságl
- Björk, evoluce
- ––– Před pódiem
- Stefan Ruiz
- ––– Za pódiem
- Dušan Tománek
- Radek Brousil
- Christian Patterson
- Michael Schmelling
- Andrew Thomas Huang
- Jason Evans
- dis
- Petr Hlaváček
- Václav Tvarůžka
- ––– Teorie
- Fotím, co slyším
- Fotografie a fonograf: kořeny indexického paradigmatu
- ––– Objevy
- Kamila Stehlik
- Marija Mandić
- Tanya Traboulsi
- ––– Recenze
- This Place
- Nenápadný půvab teorie
- Lokální a globální Brněnská avantgarda
- Vztah fotografie a umění v praxi
- Joan Fontcuberta
- ––– Události
- The AIPAD Photography Show New York 2015
- Nová filosofie fotografie
- ––– Fotograf Gallery
- Jesper Alvaer, Isabela Grosseová
- Marianne Vierø
- Martin Vongrej
- Filip a Matěj Smetanovi
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét