Rozhovor Terezy Rudolf s Jiřím Žákem
Zbraně uměleckého výzkumu
Ve svých pracích z posledních tří let jsi často narážel na podobná témata v jiných souvislostech. Ať už jde o práci s informacemi, občanský aktivismus, válečné konflikty, nebo zájem o dění na Středním východě. Na videích jako ASMR (Bonbóny a mezinárodní vztahy, Zbraň, …), Rozštěpený epistemolog nebo Lovcova noc je navíc silně patrný zájem o tělo a jím zakoušené pohyby či choreografie. Funguje pro tebe pohyb těla jednotlivce jako nějaká metafora, nebo je to jen vizuální prvek, který tě v danou dobu zajímal?
Obecně myslím, že společným jmenovatelem mých prací je snaha o formulování vztahu ke světu, společnosti a problémům, které je provázejí. Tahle snaha pak často nabývá formu vyprávění. Zdráhám se použít slovo příběh, protože to ve mně evokuje něco uzavřeného. Pro mě ale bylo vždy důležité ukazovat i u historických témat návaznost na současnost. V tomhle smyslu nemá žádný příběh konec, naopak může mít nečekaný vliv na to, co prožíváme teď.
Když se vrátím k tvé otázce, pokud jsou moje umělecká východiska nějak ukotvena v naraci, pak je logické řešit její provedení a inscenování. Zpětně vidím, že jsem vícekrát intuitivně použil něco jako peripatetický princip, kdy je chůze použita jako doslovný pohyb vypravěče, který nás provádí odněkud někam, jak fyzicky, tak v rámci vyprávění. Svou roli pak sehrálo i místo, kde se tento pohyb vykonával (muzeum v Mateř̌ském mě̌stě̌, vybydlená budova blíže neurčeného úřadu v Lovcově̌ noci). Tělo je tedy, stejně jako hlas, základním nástrojem vyprávění.
Ale v případě Rozště̌peného epistemologa pro mě nastal asi největší zlom v chápání těla a pohybu ve videu ve vztahu k naraci. Scénář, který jsem k videu psal, původně s tancem ani jinou choreografií vůbec nepočítal. Dospěl jsem k tomu trochu náhodou skrze spolupráci s herečkou, zpěvačkou a performerkou Meïmounou Coffi. Ta samu sebe identifikovala spíše jako tanečnici než jako herečku, i když samozřejmě někdo tak talentovaný, jako je ona, exceluje ve všech podobách živého umění. Vzal jsem to jako podnět k tomu zkusit něco nového, myslet jiným způsobem v návaznosti na druhého. Vznikly tak různé roviny, jedna usazená v obraze a druhá ve vyprávění jako takovém. Každá je hodně jiná, jedna druhou neilustruje, ale vytváří se mezi nimi napětí, které mě baví. Intelektuální a emocionální hlediska díla jsou pro mne rovnocenná.
Na experiment s pohybovou choreografií v Rozště̌peném epistemologovi jsem pak do určité míry navázal v tříkanálové videoinstalaci s názvem Neglect Syndrom Politics, která vznikla pro výstavu Podmínky nemožnosti II/VII: Bezprostř̌edí, kterou kurátoroval Václav Magid v galerii Kurzor. V ní jsem pracoval s lékařskou diagnózou takzvaného syndromu vytěsnění, kdy pacient nevnímá levou polovinu svého těla a levou polovinu svého zorného pole. Tělo herce pak ve svém afektivním chování představovalo „tělo společnosti“. Zcela odlišné chápání těla a hlasu je pak v ASMR videích.
#33 investigace
Skladem
Content
- ––– Editorial
- Editorial
- ––– Úvod
- Prozkoumávání zkoumání
- ––– Projekt
- Jesper Alvaer & Isabela Grosseová
- ––– Profily
- Zdeněk Tmej
- Davor Konjikušić
- Mathieu Asselin
- Martin Netočný
- Tytus Szabelski
- Zdena Kolečková
- Groupe Guma Guar
- Tomáš Kajánek
- Stanislav Krupař
- Rob Hornstra & Arnold Van Bruggen
- DARST
- Andrzej Steinbach
- Maxim Sarychau
- Seba Kurtis
- Peter Fend
- Revital Cohen & Tuur Van Balen
- Mari Bastashevski
- ––– Rozhovor
- Rozhovor Terezy Rudolf s Jiřím Žákem
- ––– Teorie
- Paul Frosh
- ––– Objevy
- Petr Strouhal
- John Paul Evans
- Lucia Sekerková a Ivana Šusterová
- ––– Recenze
- Sbírat fotografie v knihách
- Nadarovy literární humoresky
- 12 045 pracovních dnů
- Uvnitř a vně fotografie
- Virtuální panoptikon: falešná zrcadla sociálních sítí
- ––– Události
- Navždy a nyní - festival Format v Derby
- Miss Read: Konceptuálně poetické dny v HKW
- ––– Fotograf Gallery
- Pavel Příkaský & Miroslava Večeřová
- Dušan Šimánek
- Martin Kollar
- Manja Ebert, Paula Gehrmann, Jens Klein, Lebohang Kganye, Clarissa Thieme
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét