Auto-matičnost: Ruscha a performativní fotografie
Knihy Eda Ruschae jsou těžko pochopitelné. Zatímco jeho obrazy lze věrohodně interpretovat v kontextu děl Jaspera Johnse a pop artu, jeho knihy jsou častěji vnímány jako proto-foto-konceptuální. Na tyto pokusy o kategorizaci své tvorby Ruscha reagoval tím, že se distancoval od pop artu i od konceptuálního umění, naopak se vždy hlásil k odkazu Marcela Duchampa, zejména v souvislosti s knihami. Dokonce prohlásil, že v jeho knihách „je duch Duchampova díla přítomen silněji než v čemkoli jiném“.1 S reprodukcemi Duchampových děl se seznámil na střední škole a v roce 1963 měl možnost vidět jeho tvorbu na vlastní oči na první významné umělcově retrospektivě, která se konala v Pasadena Art Museum, a osobně se setkat i se samotným Duchampem.2 A právě přijetí Duchampovy tvorby činí jeho dílo proto-konceptuálním. Ale jaký Duchamp byl pro Ruschae důležitý? Určitě ne ten apropriační, který znovu ožil v jistém proudu kritického konceptuálního umění a později vyústil v díla Barbary Kruger, Sherrie Levine nebo Richarda Prince, ani Duchamp coby zakladatel institucionální kritiky, v níž pokračovali umělci jako Daniel Buren nebo Hans Haacke. Ruschaovu radikální abstrakci (hard-edge), jíž se vyznačuje jeho malba, lze vztahovat k Duchampovým výrazně precisionistickým obrazům, například ke Stroji na tření čokolády (č. 1) z roku 1913, ale jeho knihy odkazují k jinému Duchampovi – k Duchampovi, kterého ve Spojených státech vnímali jako instruktážního a performativního umělce. Tento odkaz s největším nadšením rozvíjel experimentální skladatel John Cage a skupina umělců, které ovlivnil a kteří byli od roku 1962 spojováni s hnutím Fluxus. Často se říká, že nejvýznamnějšími dědici této tradice jsou Robert Rauschenberg a Robert Morris, ale já jsem toho názoru, že by se k nim měl řadit i Ed Ruscha.
#27 auta
Content
- ––– Projekt
- Jiří Hladík
- ––– Profily
- Vojtěch Novák
- Wolfgang Tillmans
- Edgar Martins
- Vladimir Nikolic
- Zygmunt Rytka
- Archiv bezpečnostních složek
- Roman Ondák
- Michal Czanderle
- Šimon Levitner & David Střeleček
- Richard Prince
- Lukáš Jasanský & Martin Polák
- The Atlas Group / Walid Raad
- Václav Jirásek
- Bohdan Holomíček
- Jiří Dufek
- Jiří Hanzelka & Miroslav Zikmund
- ––– Teorie
- Létající auto?
- Auto-matičnost: Ruscha a performativní fotografie
- ––– Objevy
- Suzette Bross
- Miroslava Večeřová
- Alžběta Kočvarová
- ––– Recenze
- Nejen o špinavých nohách modelky na fotografii Christophera Williamse
- Pavel Dias: Fotografie 1956-2015
- Pavel Mára Fotografie 1969-2014
- Napříč Amerikou rychlostí spouště fotoaparátu
- Jan Svoboda: Nejsem fotograf
- Ontologické volání fotografie
- ––– Události
- Paris Photo 2015
- ––– Fotograf Gallery
- Na pomezí samoty
- Šimon Štrba
- Adam Havelka, Eva Rybářová, Matěj Pavlík, Jan Kováříček
- Josef Rabara a Karol Radziszewski
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét