Létající auto?
Raději dálkově ovládaný nosič dalekonosných střel
20. století začalo utopií a skončilo nostalgií, píše na úvod svého eseje „Nostalgia and Its Discontents“ Svetlana Boym. Toto tvrzení můžeme číst jako popis smyčky, cyklického času, ideově tolik vzdáleného od ustálené představy lineárního vývoje. Pokud se vžijeme do momentu rozkvětu automobilového průmyslu na začátku 20. století s vrcholem v systému později popisovaném termínem fordismus, stojíme na prahu masové výroby specifického produktu, a co víc, zároveň jeho obecné dostupnosti široké veřejnosti, včetně samotných výrobců – dělníků spojujících na pojízdných linkách jednotlivé komponenty demokratického dopravního prostředku. Přes následující vývoj ekonomických teorií a výrobních strategií je pro naši současnost odkaz fordismu pochopitelně stále relevantní. Zároveň jsme si však skrze všechny kritické momenty 20. a počátku 21. století zcela vědomi neúspěchu idealistických koncepcí té doby, a to na celé škále politického spektra definujícího naše moderní dějiny. Vize zářných nových společností, ať už na bázi socialismu nebo liberalismu, se nám rozpadla před očima a nejsme ji schopni reformulovat. Proto návrat ke startovnímu bodu, proto ono nostalgické ohlížení se za záda a hledání odpovědí v již prožitém a dlouhodobě neudržitelném.
#27 auta
Content
- ––– Projekt
- Jiří Hladík
- ––– Profily
- Vojtěch Novák
- Wolfgang Tillmans
- Edgar Martins
- Vladimir Nikolic
- Zygmunt Rytka
- Archiv bezpečnostních složek
- Roman Ondák
- Michal Czanderle
- Šimon Levitner & David Střeleček
- Richard Prince
- Lukáš Jasanský & Martin Polák
- The Atlas Group / Walid Raad
- Václav Jirásek
- Bohdan Holomíček
- Jiří Dufek
- Jiří Hanzelka & Miroslav Zikmund
- ––– Teorie
- Létající auto?
- Auto-matičnost: Ruscha a performativní fotografie
- ––– Objevy
- Suzette Bross
- Miroslava Večeřová
- Alžběta Kočvarová
- ––– Recenze
- Nejen o špinavých nohách modelky na fotografii Christophera Williamse
- Pavel Dias: Fotografie 1956-2015
- Pavel Mára Fotografie 1969-2014
- Napříč Amerikou rychlostí spouště fotoaparátu
- Jan Svoboda: Nejsem fotograf
- Ontologické volání fotografie
- ––– Události
- Paris Photo 2015
- ––– Fotograf Gallery
- Na pomezí samoty
- Šimon Štrba
- Adam Havelka, Eva Rybářová, Matěj Pavlík, Jan Kováříček
- Josef Rabara a Karol Radziszewski
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét