Lidské měřítko
Fotografie v nevýstavních prostorech na přelomu 80. a 90. let v Československu
Když v roce 1983 proběhlo v Brně sympozium Umění vystavovat fotografii, na kterém přednesl Josef Moucha svůj příspěvek o expanzivní fotografii, aby představil tento fenomén, tak jak jej rozvíjel jeho polský kolega Jerzy Olek, byla česko-slovenská odborná veřejnost skrze recenzi Petra Tauska, vydanou ve sborníku sympozia, opět informována o ambiciózní výstavě Lidská rodina (The Family of Man).1 Její premiéra proběhla v MoMA již v roce 1955, dočkala se nicméně řady světových repríz, v roce 1957 byla prezentována mimo jiné i v Bělehradě, na přelomu let 1959 a 1960 objela Polsko. I přesto se k ní Tausk v roce 1983 vrací, aby opět vyzvedl humanistické myšlenky prezentované skrze fotografie zobrazující anonymní lidi z celého světa jako jednu velkou rodinu. Politickému smyslu celé akce se detailně věnovali mnozí autoři.2 Ovšem i inspirace formální stránkou v prostoru rozvěšovaných velkoformátových tisků, původně většinou dokumentárních fotografií, s jakou pracovala i ruská nebo německá meziválečná avantgarda, musela být dalekosáhlá. Jednalo se však stále o výstavu určenou především do výstavních pavilonů a muzejních síní. Program, s nímž přichází z kraje 80. let Olek a jejž v českém prostředí prezentuje Josef Moucha, chce však fotografii oprostit od tradičních uměleckých výstavních prostor a přenést ji mezi jiné diváky, pryč od „vernisážového publika“3 a naproti novým kontextům. Josef Moucha však v dané době nacházel v Čechách pouze jeden významnější příklad takové činnosti, a tím byly akce skupiny Oči, hraničící – jak Moucha píše – s happeningy ve veřejném prostoru.
#34 archeologie euforie
Skladem
Content
- ––– Editorial
- Editorial
- ––– Úvod
- Úvod
- ––– Projekt
- Matyáš Chochola
- ––– Profily
- Anetta Mona Chisa a Lucia Tkáčová
- Olof Olsson
- Martin Hrubý
- Svätopluk Mikyta
- Jiří Kovanda
- Christian Lange
- Jan Malý
- Ulrich Wüst
- Dagmar Hochová
- Pavel Jasanský
- Simon Menner
- Marge Monko
- Lukáš Jasanský a Martin Polák
- Chris Niedenthal
- Stephanie Kiwitt
- ––– Rozhovor
- Tomáše Pospěcha s Vladimírem Birgusem, Antonínem Dufkem a Miro Švolíkem
- ––– Teorie
- Lidské měřítko
- Vilém Flusser
- ––– Objevy
- Viktor Kopasz
- Jakub Geltner
- Gigi Cifali
- ––– Recenze
- Dialektika tvůrce montáží
- Aperture Conversations: 1985 to Present
- Od Pražského povstání ke generální stávce
- Vidět sochu znamená znovu ji stvořit
- Magie zmnoženého obrazu
- ––– Události
- Jubilejní Rencontres d'Arles
- Mimořádné výročí
- ––– Fotograf Gallery
- Markéta Othová
- Bastian Schwind
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét