Paul Bogaers
Rorschach na prázdninách a Gombrichova polokachna
Nizozemský fotograf Paul Bogaers pracuje se svými díly jako s hádankami, které vytváří skrze kombinace různých vizuálních sdělení, a následně je předkládá divákovi. Nepoužívá jen své vlastní fotografie, nýbrž obchází bleší trhy a bazary, na nichž nachází inspiraci a materiál, se kterým dále pracuje – staré pohlednice, amatérské rodinné fotografie neznámých lidí, ilustrace z časopisů a knih. Ty posléze kombinuje a vytváří mezi nimi vztahy, které před jeho zásahem nebyly přítomné. Fotografie dává vedle sebe, otáčí je o devadesát nebo sto osmdesát stupňů, kreslí na ně, případně je rámuje. Kromě nejrůznějších kombinací párových fotografií vytváří Bogaers i série – jednou z nejznámějších je cyklus nazvaný Rorschachovy prázdniny. Mezi lety 2008 až 2012 sbíral právě na bleších trzích staré pohledy a fotografie znázorňující krajiny (povětšinou hory, lesy či keře v blízkosti jezer a potoků), jež se odrážejí ve vodě. Všiml si, že pokud fotografie otočí o jednu čtvrtinu, z krajiny se rázem stane symetrická skvrna. Pravidelná abstrakce jej přiměla uvažovat o souvislosti náhodně nalezeného s obrazovou psychologickou metodou – Rorschachovým testem, skládajícím se z několika inkoustových skvrn předkládaných pacientovi. Pozorující měl do abstraktních skvrn doplnit konkrétní tvary a vzniklé obrazce měly sloužit psychologovi jako vodítko při rozboru pacientovy osobnosti. Paul Bogaers se ve své tvorbě nesnaží o analýzu divákova charakteru; Rorscharchovy a své, nově objevené skvrny považuje za jakési obecné průvodce, poukazující na leccos o psychologii i formách nazírání. Podle autora skrze tato nalezená obrazová poselství vyvstávají v čemsi důvěrně známém (do značné míry tedy i nezajímavém či přehlíženém) dva zásadní poznatky: Zaprvé se nemůžeme dívat, aniž bychom se nesnažili pozorovanému dát nějaký význam, smysl či řád směřující k jeho pochopení. Zadruhé je důležité povšimnout si průběhu vzniku skvrn: u Rorschacha dostávají abstraktní skvrny při doplňování konkrétní obrysy; Bogaers naopak z konkrétní krajiny vytváří krajinu abstraktní, jím zvanou „krajinou vnitřní“ (inner landscape).
#24 vidět a věřit
Content
- ––– Projekt
- Dominik Gajarský
- ––– Profily
- František Vobecký
- Emir Šehanović
- Paul Bogaers
- Jiří Černický
- Junsheng Zhou
- Mário Bihári & Björn Steinz
- František Drtikol
- Taiyo Onorato a Nico Krebs
- Július Koller
- Michal Heiman
- Gerard Byrne
- Christoph Keller
- Asger Carlsen
- Ryan Thompson
- Raplh Eugene Meatyard
- Tomokichi Fukurai
- ––– Teorie
- Materializace a fotografická evidence
- ––– Objevy
- Michael Borek
- Bastienne Schmidt
- Katarína Hrušková
- ––– Recenze
- Záchrana poselství
- Avantgardní fotograf Jaroslav Rössler
- Vladimír Birgus Fotografie 1972-2014
- Kritické dokumentární strategie současnosti
- Fotografie a nefotografie
- Příběhy dávných fotografů
- Jak v českém kontextu uvažovat o teorii fotografie?
- Životy obrazů
- ––– Události
- Rencontres d'Arles 2014
- ––– Fotograf Gallery
- Pomalé fotografie Dušana Skaly a Jana Freiberga
- Pavel Hečko
- Kateřina Zochová
- Václav Magid
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét