#41 postdigitální fotografie
Komplexní vidění celého světa fotografie a potřeba neuzavírat toto médium do jednotlivých bublin či mezi skupinky příznivců je vlastní málokterým teoretikům/čkám fotografie. Jedním takovým byl právě Filip Láb. Účastnil se s námi debat při přípravách čísel časopisu, patřil do redakční rady. Filip předčasně odešel z tohoto světa. Jeho výjimečné rozkročení mezi fotožurnalistikou a schopností reflektovat současné umění bylo unikátní a přesně tento typ porozumění a otevřenost, která napomáhá bubliny prolínat, místo se do nich uzavírat, nám všem bude chybět.
Toto číslo má rozvíjet odkaz Filipa Lába a jeho poslední knihy se stejnojmenným názvem Postdigitální fotografie. Filipův přínos spočíval jak v zájmu o médium fotografie a technologické aspekty jeho dalšího vývoje, tak ve sledování mediálního světa a odkrývání manipulací, které fotografie dokáže až nebezpečně brilantně zprostředkovávat. Začněme o postdigitální fotografii prvním digitálně upraveným snímkem na světě. Je od Johna Knolla a zobrazujeí jeho přítelkyni na Tahiti. Umělec Constant Dullaart věnoval zmíněné Jennifer celý projekt využívající filtrů Photoshopu se schopností okomentovat jak nedávnou minulost, tak položit otázky ohledně budoucího vývoje práce s obrazem. Jiným exemplárním příkladem, ze kterého by Filip hýkal nadšením, je kauza kolem fotožurnalisty Jonase Bendiksena, o jehož knize plné postprodukovaných snímků píše Adam Mazur. Co je postdigitální fotografie? V případě tohoto čísla je to spektrum přístupů, souvislostí a technologických aspektů počínaje technologií deep face a využíváním umělé inteligence pro automatické vyhledávání obrazů přes (ne)skrytou uhlíkovou stopou dat, fake news a pojem postpravdy k manipulaci skrze postprodukci až po umělecké přístupy od desktopového dokumentu z home-office či divokou postinternetovou estetiku nebo lapidární rozmixování fotek například do tekutého slizu. Pestrá nabídka.
Content
- ––– Báseň
- Audun Mortensen
- ––– Artist’s Books
- Mirrored
- ––– Projekty
- Oskar Helcel
- Karel Slach
- ––– Intro
- Audun Mortensen
- postdigitální fotografie
- ––– Téma
- Sní algoritmy o portrétech vlastní matky?
- ––– Projekt
- Sonja Nilsson
- ––– Profily
- Sanaz Sohrabi
- Lawrence Abu Hamdan
- Bára Mrázková
- Chloé Galibert-Laîné
- Agnieszka Sejud
- Eva a Franco Mattes
- Jonas Bendiksen
- Filip Láb
- ––– Rozhovor
- Za hranou rozlišení:
- ––– Wanted
- Yulia Krivich
- Katarína Dubovská
- Jiří Procházka
- ––– Teorie
- Děsy postdigitální fotografie
- ––– Recenze
- Photography Off the Scale: Technologies and Theories of the Mass Image
- ––– Události
- ScreenSaverGallery
- ––– Profil instituce
- Harun Farocki Institute, Berlín
- ––– Výstava
- Critical Zones: Hauntologická extrospekce světa
- ––– Recenze knih
- Myšlení hranice / hranice myšlení
- Slanted #37: Artificial Intelligence
- Divadlo ulice
- Capitalism and the Camera
- Pause. Fervour. Reflexions on a Pandemic
- ––– Autorské knihy
- Fortepan masters. collective photography in the 20th century
- Fortepan Masters. Collective Photography in the 20th Century
- I Am Warning You
- Pass It On. Private Stories, Public Histories
- Flower Smuggler
- Mirrored
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét