Lenka Vítková
Pohyby fragmentů jazyka
V roce 2010 vystavila umělkyně Lenka Vítková (nar. 1975 v Českém Krumlově) v brněnském Café Steiner devět černobílých fotografií, na nichž zachytila zvětšený, z části i jednoduše formátovaný text, jak je běžným způsobem zobrazen v několikastránkovém textovém souboru otevřeném na ploše počítače. Přes prvotní dojem fragmentárnosti zaznamenaných dialogů a deníkových zápisů, kterou podtrhuje posloupné, ale přesto nahodile výsekové rytmizování jejich jednotlivých částí, se tu na čtvercových formátech odehrává pokus o lyrické zachycení posunů a pohybů v prostoru a času pomocí jazyka. V tomto souboru, nazvaném Rádio sůl, se snaha umělkyně po ovládnutí různých dimenzí psaným jazykem soustředí na princip, který interpretuje text na základě meditativního čtení. Přeneseně se tu v devíti čtvercích sice protíná silně symbolické vědomí sebe a vědomí světa ukotvené do stagnujícího rozměru, ve skutečnosti je ale tento pravidelný útvar rozměrem plynoucím. Když totiž Vítková vedle sebe řadí fragmenty textů, zajímá ji, jak v nich může vzniknout pohyb (nebo snad i prostor). Čtvercové fotografie jsou tak ve skutečnosti nejen plochou rozprostřenou na výšku, akcentující ty nejvyšší dosažitelné principy, ale i pozvolna běžícím pásmem psaného materiálu, který je od sebe oddělen vždy na konci stránky dělícím horizontem linky. Při vnímání a snaze po uchopení toku rozjímavě laděného cestopisu sestaveného na základě umělkyniny návštěvy Izraele, se však neustálým opakovaným posouváním nahoru a dolů skutečné dějové proudění stahuje a stává se postupně víc a víc jakýmsi váhavým pohybem tam i zpět. Pouhý pomyslný pohyb, negovaný statickou podstatou média fotografie, zato však daný určitou souvstažností k cítění vnitřního rozpoložení lidské duše, v němž lze jeden z fyzických směrů přiblížit snad i k váhání, zda nejít „krok zpátky po cestě“ (nejen ve smyslu scroll down a scroll up), vychází především z autorčiny práce s jazykem a jeho kontextem. Hledá v něm to, v čem ve skutečnosti tkví jeho potenciál – nové cesty myšlenek u ní přicházejí v psaní, čtení, slyšení a vidění a od relativních významů se v nich přesouvá k mentálním posunům ve sdělování smyslu.
#22 obraz a text
Content
- ––– Profily
- Audun Mortensen
- Lenka Vítková
- Vendula Knopová
- Boris Dornbusch
- Magda Stanová
- Roman Pyatkovka
- Barbora Toman Tylová
- Viktor Kopasz
- Shannon Ebner
- Štěpán Pech
- Stephen Willats
- Aleksandra Mir
- Rudolf Sikora
- Jiří Valoch
- Abeceda
- ––– Rozhovor
- Rozhovor s Rudolfem Sikorou
- ––– Teorie
- Text a obraz
- ––– Objevy
- Ian Whitmore
- Nina Schacht
- Martin Smith
- ––– Recenze
- Intimita a vnitřní život v české fotografii posledních třinácti let
- Dobrá monografie
- ––– Události
- PHotoEspaña 2013: Těla a politika v Madridu
- ––– Fotograf Gallery
- 35 větví (Z fotografického archivu Víta Soukupa)
- Štěpán Grygar
- Vilém Novák
- Lucia Sceranková, host: Pavla Sceranková
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét