Rozhovor s Rudolfem Sikorou
Koncept, znak a fotografie v atmosféře sedmdesátých let
Na titulní straně tohoto čísla uveřejňujeme Vaši autotypii nazvanou Změstaven III (1970, autotypie, papír, 700x500mm, majetek autora), její vznik o jeden den předcházela stejnojmenná akce Z města ven, která se konala ve městě Zvolen a jeho bezprostředním okolí. Vaše tehdejší koncepty byly doslova prostoupeny aktuálními ekologickými, v širším pojetí environmentálními, otázkami, prozradíte mi více o samotné akci i o jejím myšlenkovém podhoubí?
Akce Z města ven se uskutečnila na Štědrý den vánoční roku 1970 v rámci většího projektu Gaudium et pax. K účasti na něm mě i ostatní umělce vyzval Milan Adamčiak (Intermediální usilování Milana Adamčiaka v druhé polovině šedesátých let patřilo podle slov Jiřího Valocha jak ke grafické hudbě, tak k vizuální poezii.) Znaky – šipkami jsem intervenoval nejprve do městské krajiny a později jsem v jejich směru spolu s ostatními doslova unikal z města do volné přírody. Červeným pigmentem jsem do bílého sněhu pomocí síta a šablony zaznamenal devět šipek – devět zastavení. Měl jsem tehdy úžasné štěstí, napadl čerstvý bílý sníh a jeho bělost ještě podtrhovaly šedé smogové mraky nad městem Zvolen. Červený pigment byl silným vizuálním vstupem do krajiny a šipky samotné tím kontrastem získaly ještě větší naléhavost. Celou akci dokumentoval přítel a amatérský fotograf Ladislav Paule (viz Z města ven, záznam akce Ladislav Paule, 1970, devět fotografií, papír, 30 x 40 cm, majetek autora). Bylo mi tehdy čtyřiadvacet let, nasával jsem aktuální filosofické i vědecké texty doslova jako houba. Nejprve jsem čistě intuitivně, později i vědomě, navázal na celosvětové environmentální hnutí. (V roce 1969 bylo například založeno hnutí Greenpeace, v roce 1970 se poprvé slavil Den Země. Rok 1970 byl také vyhlášen Rokem ochrany ovzduší.) Přemýšlel jsem tehdy často o vztahu lidstva – civilizace k přírodě, o krajině, zemi a vesmíru. Ptal jsem se sám sebe i ostatních, jaký dopad má a bude mít naše bytí na nejbližší i vzdálené okolí. Přiznám se, že mě i mou tehdejší tvorbu v raných sedmdesátých letech nejvíce oslovil samizdatový překlad knihy Meze růstu (Maedows a spol.), která obsahovala závěry jednání tzv. Římského klubu z roku 1968. Tato kniha se ke mně dostala s nepatrným zpožděním v polském samizdatovém překladu přes teoretika Tomáše Štrausse.
#22 obraz a text
Content
- ––– Profily
- Audun Mortensen
- Lenka Vítková
- Vendula Knopová
- Boris Dornbusch
- Magda Stanová
- Roman Pyatkovka
- Barbora Toman Tylová
- Viktor Kopasz
- Shannon Ebner
- Štěpán Pech
- Stephen Willats
- Aleksandra Mir
- Rudolf Sikora
- Jiří Valoch
- Abeceda
- ––– Rozhovor
- Rozhovor s Rudolfem Sikorou
- ––– Teorie
- Text a obraz
- ––– Objevy
- Ian Whitmore
- Nina Schacht
- Martin Smith
- ––– Recenze
- Intimita a vnitřní život v české fotografii posledních třinácti let
- Dobrá monografie
- ––– Události
- PHotoEspaña 2013: Těla a politika v Madridu
- ––– Fotograf Gallery
- 35 větví (Z fotografického archivu Víta Soukupa)
- Štěpán Grygar
- Vilém Novák
- Lucia Sceranková, host: Pavla Sceranková
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét