Fotografická dimenze
Vycházím z toho, že neexistuje definice fotografie, protože taková definice by musela zahrnovat všechny ty aspekty, z nichž již byla „nahlížena“, z nichž je nahlížena dnes a z nichž bude nahlížena v budoucnosti. Přitom platí, že ono „nahlížení“ je vždy rovněž spoluutvářeno širším kontextem, a to jak kulturním (pokud jde o chápání fotografie), tak technologickým (pokud jde o nové možnosti fotografování). To pak znamená, že každá úvaha o fotografii je nutně selektivní: přidržuje se jednoho či několika z těchto aspektů, ale nemůže brát do úvahy všechny.
Jedním z takových aspektů je fotografie a její vztah k žitému světu, protože právě příklad fotografie ukazuje, že jedno nelze izolovat od druhého – což je ale tvrzení, které protiřečí celé západní kultuře, založené v poměrně striktním oddělení techné od epistémé: technický objekt nemá pramen svého vytvoření sám v sobě, má být srozumitelný pouze z hlediska cílů a účelů. Moderní doba však všude prokazuje neudržitelnost této představy: účely technických objektů vycházejí najevo teprve tehdy, když již byl nějaký takový „vyprodukován“, technologická evoluce má vlastní dynamiku, která neprobíhá paralelně s evolucí kulturní, nýbrž obě se navzájem prostupují, jedna vychyluje druhou.[ref]K jinému chápání „technických objektů“ viz například a zejména Gilbert SIMONDON, Du mode d‘existence des objets techniques. Aubier, Paris 1989.[/ref] Jedno i druhé je polem experimentování.
#21 o fotografii
Content
- ––– Profily
- Ľubomír Lukčo
- Hynek Alt & Aleksandra Vajd
- Jiří Thýn
- Petra Feriancová
- Louis Porter
- Mikołaj Długosz
- Rabih Mroué
- Jan Tichý
- Marcel Stecker
- Jaromír Novotný
- Christopher Williams
- Hans Aarsman
- Vilém Reichmann
- Ted Serios
- Kristofer Paetau
- Veronika Daňhelová
- Václav Kopecký
- ––– Teorie
- Fotografická dimenze
- ––– Objevy
- Tereza Zelenková
- Veronika Markovičová
- Ian van Coller
- ––– Recenze
- Fotografie a soutěska zvaná F
- Svéráz firmy Seidel
- Fotografie umí lhát, ale může také ukazovat pravdu
- ––– Události
- Pařížský Měsíc fotografie a Paris Photo 2012
- ––– Fotograf Gallery
- Alexey Klyuykov a Vasil Artamonov: Poušť
- Martin Kochan, host Cyril Blažo
- Filip Cenek & Josef Dabernig: poetry in stadiums
- Michal Ureš: Samaritaine blanc
- ––– Povídka
- Příběh fotografa
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét