Ted Serios
Myšlenková fotografie – otevřený příběh s novým koncem?
Telepatie a jasnozření nejsou většinou považovány za jevy každodenně zakoušené. Snad ještě méně běžné jsou jevy psychokinetické, mezi něž bychom mohli zařadit i mentální fotografie, protože i při nich dochází k ovlivňování hmoty. Jedná se o velmi vzácný fenomén, který byl zaznamenán pouze u několika osob na světě.
V roce 1961 se v Chicagu významný americký psychiatr a psychoanalytik Jule Eisenbud (1908–1999), docent na Kolumbijské univerzitě a posléze profesor psychiatrie na Coloradské univerzitě v Denveru, poprvé setkal s Tedem Seriosem, prostým mužem s neuvěřitelnými vlastnostmi. Vedle toho, že Ted měl rád alkohol a byl nezaměstnaným hotelovým poslíčkem, věděl již několik let, že když soustředí svůj pohled do objektivu kamery, je schopen promítnout na film svůj vlastní myšlenkový obraz. Na exponovaném snímku se pak díky němu ukáže něco jiného, než by odpovídalo reálnému úhlu záběru. Často to sice byly pouze neexponované fotografie (blackies) či jindy zas fotografie úplně přeexponované (whities), ale v mnoha v dalších případech struktura či obraz. Ten byl někdy velmi zdařilý, ve většině ostatních případů však alespoň rozeznatelný a identifikovatelný. Nejčastěji byly pořizovány obrazy černobílé, výjimečně ale i barevné.
#21 o fotografii
Content
- ––– Profily
- Ľubomír Lukčo
- Hynek Alt & Aleksandra Vajd
- Jiří Thýn
- Petra Feriancová
- Louis Porter
- Mikołaj Długosz
- Rabih Mroué
- Jan Tichý
- Marcel Stecker
- Jaromír Novotný
- Christopher Williams
- Hans Aarsman
- Vilém Reichmann
- Ted Serios
- Kristofer Paetau
- Veronika Daňhelová
- Václav Kopecký
- ––– Teorie
- Fotografická dimenze
- ––– Objevy
- Tereza Zelenková
- Veronika Markovičová
- Ian van Coller
- ––– Recenze
- Fotografie a soutěska zvaná F
- Svéráz firmy Seidel
- Fotografie umí lhát, ale může také ukazovat pravdu
- ––– Události
- Pařížský Měsíc fotografie a Paris Photo 2012
- ––– Fotograf Gallery
- Alexey Klyuykov a Vasil Artamonov: Poušť
- Martin Kochan, host Cyril Blažo
- Filip Cenek & Josef Dabernig: poetry in stadiums
- Michal Ureš: Samaritaine blanc
- ––– Povídka
- Příběh fotografa
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét