S Pavlem Smetanou a Ivorem Diosim o umělých světech a manipulaci obrazu
Pavel Smetana – od plátna k imerzivní instalaci
Pavle, etabloval jste se jako malíř, ale záhy jste se zcela obrátil k novomediálnímu umění. Motivovala vás k tomu nevíra v sílu klasické malby?
Ne. Je nutno jít do nedávné historie, do osmdesátých let dvacátého století, kdy jsem skutečně především maloval. V té době bylo digitální umění v plenkách (první Mac je z roku 1984) a můj přechod nebyl plánovaný. Byla to společenská reakce, protože před válkou v Iráku vrcholil trh s uměním, a jmenovitě ve Francii, kde jsem žil, bylo umění masivně komercionalizované a díla mladých tvůrců, kteří byli „in“, se prodávala za astronomické ceny. Trh se zbláznil a scéna se tomu podřizovala. Srůst byznysu a umění mi byl osobně nepříjemný, a tak jsem hledal prostředí a médium, do kterého by vliv trhu tolik nezasahoval. A to bylo video. Video art tehdy představoval opravdovou avantgardu. Většina lidí nechápala, o co v něm jde a že může existovat jako specifický autonomní umělecký obor. Lidé jako Bill Viola, Gerry Hill nebo Woody Vašulka byli neznámí a experimentovali s médiem naprosto svobodně. Když jsem se s nimi setkal, pochopil jsem, že mají takovou tu prvotní svobodu tvorby, aniž by přemýšleli o tom, zda se jejich díla prodají. Tehdy se vycházelo z jednoduchého předpokladu, že se video prodat nedá, protože každá videokazeta byla z podstaty věci kopií a dala se kopírovat dál. Lidi si navzájem kopírovali věci Billa Violy, on o tom věděl a nijak mu to nevadilo.
#23 umělé světy
Content
- ––– Profily
- Lev Manovich
- Jerzy Olek
- Julie Cockburn
- Kateřina Zochová
- Jakub Nepraš
- Jörg Sasse
- Maxime Guyon
- Masha Ru
- Tomáš Lumpe
- Jiří Šigut
- Linda Čihařová
- Geert Goiris
- Roman Schramm
- Gottfried Jäger
- Václav Cigler
- ––– Rozhovor
- S Pavlem Smetanou a Ivorem Diosim o umělých světech a manipulaci obrazu
- ––– Teorie
- Fotografický obraz jako (ne)umění a limita umělých světů
- ––– Objevy
- Iveta Kulhavá
- Kasia Klimpel
- Petra Hudcová
- ––– Recenze
- Jiří Toman
- Dějiny světla
- Sděl pravdu, ale oklikou
- Jaromír Funke
- ––– Události
- Paris Photo 2013
- Ráj na zemi aneb "O židli"
- ––– Fotograf Gallery
- Silvie Milková
- Petr Strouhal
- Erik Sikora
- Zines of the Zone
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét