Tomáš Moravec
Pozměněný výklad
Striktní spojování uměleckých projevů ve veřejném prostoru se sociálně nebo institucionálně kritickými postoji už dnes působí spíš jako klišé. Je jistě mnoho fotografů a vizuálních umělců, kteří v rámci své práce využívají veřejný prostor jako místo, kde mohou nejlépe formulovat svou výpověď a poukázat na problematická místa v rámci fungování společenských a institucionálních mechanismů. To ostatně dokládá i výběr, zejména zahraničních autorů, v tomto čísle časopisu Fotograf. Velká část tvůrců dle mého soudu vystavuje své práce ve veřejném prostoru spíše proto, že považuje za přirozené prezentovat svá díla v prostředí, s nímž jsou v bezprostředním kontaktu, které je zdrojem jejich inspirace. Zacházení s veřejným prostorem tak vnímají spíš jako nutnost, ať už ve snaze zorientovat se v něm nebo se vůči němu vymezit, pochopit jeho mechanismy, prozkoumat je, eventuálně využít ve svůj prospěch. Otázky spojené s funkcí a funkčností galerií jako míst vymezených pro prezentaci umění tak nevnímají v rámci své tvorby jako prioritu. Stavět obecně akceptované výstavní prostory galerií různého typu a prostor mimo ně do protichůdných pozic proto není úplně na místě. Tvorba celé řady umělců dokazuje, že domnělá hranice mezi nimi je mnohem prostupnější, než by se na první pohled mohlo zdát.
#20 Public Art
Content
- ––– Profily
- Jan Malý, Jiří Poláček, Ivan Lutterer
- Voina Wanted
- Vladimír Turner
- Kennard Phillipps
- Lukáš Hájek & Zdeněk Porcal
- Dora Dernerová
- Šejla Kamerić
- Jakub Cabalka & Jakub Červenka
- Tomáš Moravec
- Susanne Bosch
- Wendy Ewald
- Felix Gonzales-Torres
- Silvina Arismendi
- Susan Meiselas
- Dennis Adams
- Braco Dimitrijević
- ––– Teorie
- Umělecké blow-ups
- Umění a fotografie ve veřejném prostoru
- ––– Objevy
- Andrew Holligan: Vlajka
- Marie Quéau: Gojira
- Nate Larson a Marni Shindelman: Geolokace
- ––– Recenze
- Časopisy umělců a umělecké časopisy
- Fotografie - přímý svědek?!
- ... a z mlhy zjevily se útesy čínské
- ––– Události
- Rencontres d'Arles 2012
- ––– Příloha
- Diskuzní fórum Paralelní formáty
- Festival Fotograf - Mimo formát
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét