Fotograf Magazine

Mathias Poledna

12:50

Když měl Mathias Poledna v ojedinělém komentáři pro katalog Modernologie charakterizovat film, na němž tehdy pracoval, popsal ho jako „jistou choreografii předmětů, která sleduje kontury a přechody typologie, historičnosti, abstrakce, dobové dokumentace a estetiky obchodu“. Tato choreografie byla ve filmu Double Old Fashion (2009) ztělesněna krouživými záběry nápojového souboru, který podle návrhu Adolfa Loose začala v roce 1929 vyrábět vídeňská firma J. a L. Lobmeyr. Skleněné odlivky s károvým brusem na dně ve filmu rotují tak, aby zdůraznily formální redukci odvozenou ze základního tvaru válce a vizuální efekty vyvolané specifickým nasvícením. Postupným přibližováním se transparentní sklo proměňuje ve světelný spektákl, v němž se do sebe hroutí viditelné a neviditelné a v němž se z pravidelné rotace uvolňují pulzní pohyby odlesků klouzajících po povrchu skla. Pouze velkým detailem se tak v Polednově filmu mění modernistický purismus 20. a 30. let na glamour nové vlny 80. let. Tato interpretace je podpořena vizuálním materiálem, který Poledna užil na pozvánce a plakátu k výstavě, a který pocházel z dobového vydání britského hudebního časopisu Melody Maker. Postava z plakátu působí jako moderně oblečený muž z 20. a 30. let, ve skutečnosti je to však Kewin Rowland, zpěvák skupiny Dexys Midnight Runners, který se v reklamě ze 17. srpna 1985 chtěl vrátit k „čisté a střídmé linii“, a tak se nechal vyfotit v jednořadovém obleku s kravatou. Ve stejném obleku jej vidíme ve videoklipu ke skladbě This is what she’s like, jak prochází kolem skleněných mrakodrapů, v němž jej kamera na okamžik zabírá stejnou rotací, jakou Poledna použil při snímání Loosova skla, a v posledním záběru je zachycen „muzikálovým“ nadhledem kamerového jeřábu, který Poledna použije v posledním záběru vlastního hudebního filmu A Village by the Sea (2011). 

To read the entire article you must log in.

Log in

#19 Film

90