Mathias Poledna
12:50
Když měl Mathias Poledna v ojedinělém komentáři pro katalog Modernologie charakterizovat film, na němž tehdy pracoval, popsal ho jako „jistou choreografii předmětů, která sleduje kontury a přechody typologie, historičnosti, abstrakce, dobové dokumentace a estetiky obchodu“. Tato choreografie byla ve filmu Double Old Fashion (2009) ztělesněna krouživými záběry nápojového souboru, který podle návrhu Adolfa Loose začala v roce 1929 vyrábět vídeňská firma J. a L. Lobmeyr. Skleněné odlivky s károvým brusem na dně ve filmu rotují tak, aby zdůraznily formální redukci odvozenou ze základního tvaru válce a vizuální efekty vyvolané specifickým nasvícením. Postupným přibližováním se transparentní sklo proměňuje ve světelný spektákl, v němž se do sebe hroutí viditelné a neviditelné a v němž se z pravidelné rotace uvolňují pulzní pohyby odlesků klouzajících po povrchu skla. Pouze velkým detailem se tak v Polednově filmu mění modernistický purismus 20. a 30. let na glamour nové vlny 80. let. Tato interpretace je podpořena vizuálním materiálem, který Poledna užil na pozvánce a plakátu k výstavě, a který pocházel z dobového vydání britského hudebního časopisu Melody Maker. Postava z plakátu působí jako moderně oblečený muž z 20. a 30. let, ve skutečnosti je to však Kewin Rowland, zpěvák skupiny Dexys Midnight Runners, který se v reklamě ze 17. srpna 1985 chtěl vrátit k „čisté a střídmé linii“, a tak se nechal vyfotit v jednořadovém obleku s kravatou. Ve stejném obleku jej vidíme ve videoklipu ke skladbě This is what she’s like, jak prochází kolem skleněných mrakodrapů, v němž jej kamera na okamžik zabírá stejnou rotací, jakou Poledna použil při snímání Loosova skla, a v posledním záběru je zachycen „muzikálovým“ nadhledem kamerového jeřábu, který Poledna použije v posledním záběru vlastního hudebního filmu A Village by the Sea (2011).
#19 Film
Content
- ––– Profily
- Jan Brož
- Martin Kohout
- Mathias Poledna
- Tomáš Svoboda
- Martin Arnold
- Józef Robakowski
- Ville Lenkkeri
- Isabell Heimerdinger
- Anna Balážová & Katarína Hládeková
- Boris Rjeznikov
- Dorothee von Rechenberg
- Jiří Kotrla
- Lucia Sceranková
- David Lamelas
- Filip Cenek & Tereza Sochorová
- Viktor Takáč
- Candida Höfer
- Frederick Kiesler
- ––– Teorie
- Rozšířené pole fotografie
- ––– Recenze
- Tato výstava není v konečném důsledku výstavou fotografií, ale výstavou maleb...
- Poselství zapomenutého fotografa
- Prokletý básník fotografie
- A je to tady! Česká fotografie 1938-2000 v recenzích, textech dokumentech
- Od rétoriky obrazu k poznámkám o indexu
- Dagmar Hochová
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét