Felix Gonzales-Torres
„Umění je tou nejúčinnější zbraní proti mučení.“ (G. B. Shaw*)
„Sdružení lidí postižených AIDS 1985 Policejní násilí 1969 Oscar Wilde 1985 Nejvyšší soud 1986 Harvey Milk 1977 Pochod na Washington 1987 Nepokoje ve Stonewall 1969“
Výčet jmen a událostí implicitního významu. Pro mě – který jsem hetero, narozený 1975 a žijící v Londýně – je kromě Oscara Wildea jediným dalším známým záchytným bodem postava Harveye Milka. Příběh tohoto prvního, otevřeně homosexuálního muže, jenž byl v Kalifornii zvolen do veřejného úřadu, znám ovšem ze stejnojmenného filmu Guse Van Santa.
Stejná slova, vytištěna bílými písmeny na černém billboardu, tyčícím se ve výšce na Sheridan Square [ref]Billboard na Sheridan Square byl připomínkou 20. výročí nepokojů ve Stonewall v roce 1969. Ty byly odpovědí na neutuchávající policejní razie po nočních klubech a gay- friendly zařízeních v Greenwich Village a nakonec otevřely cestu organizovanému hnutí za občanská práva gayů.[/ref] v New Yorku v roce 1989, tehdy musela u kolemjdoucích vyvolávat docela odlišnou reakci. Zpráva, lakonická ve svém zdánlivě nahodilém uspořádání jmen a událostí a anonymně adresovaná veřejnosti, je emfatickým projevem vzteku.[ref]Vyjadřovat názor jako anonymní člen komunity nebylo neobvyklou formou komunikace v rámci uměleckého aktivismu 80. let. Navazujíc na radikální estetiku a strategie předchůdců, jako byla The Art Workers’ Coalition (Koalice umělců), aktivní během války ve Vietnamu, ACT-UP (AIDS Coalition To Unleash Power), složená z různých uměleckých uskupení v roce 1987, produkovala plakáty a distribuovala předělané reklamy a novinové stránky, aby jimi burcovala do akce.[/ref]
* Citát z dopisu, kterým v roce 1989 americké ministerstvo zahraničních věcí zvalo umělce, aby se zúčastnili jejich programu výstav Umění na ambasádách.
#20 Public Art
Content
- ––– Profily
- Jan Malý, Jiří Poláček, Ivan Lutterer
- Voina Wanted
- Vladimír Turner
- Kennard Phillipps
- Lukáš Hájek & Zdeněk Porcal
- Dora Dernerová
- Šejla Kamerić
- Jakub Cabalka & Jakub Červenka
- Tomáš Moravec
- Susanne Bosch
- Wendy Ewald
- Felix Gonzales-Torres
- Silvina Arismendi
- Susan Meiselas
- Dennis Adams
- Braco Dimitrijević
- ––– Teorie
- Umělecké blow-ups
- Umění a fotografie ve veřejném prostoru
- ––– Objevy
- Andrew Holligan: Vlajka
- Marie Quéau: Gojira
- Nate Larson a Marni Shindelman: Geolokace
- ––– Recenze
- Časopisy umělců a umělecké časopisy
- Fotografie - přímý svědek?!
- ... a z mlhy zjevily se útesy čínské
- ––– Události
- Rencontres d'Arles 2012
- ––– Příloha
- Diskuzní fórum Paralelní formáty
- Festival Fotograf - Mimo formát
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét